ACM: ‘PostNL moet post van concurrenten blijven accepteren’

389

DEN HAAG – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) vindt dat PostNL regionale postvervoerders voor zakelijke post toegang moet blijven geven tot zijn netwerk van aanleverpunten, sorteercentra en bezorgers. PostNL mag daarbij geen verschil maken tussen de post van eigen klanten en die van concurrenten.

Besparingen stuwen winst PostNLRegionale postvervoerders zijn voor bezorging de volgende dag buiten de eigen regio namelijk afhankelijk van het netwerk van PostNL. Doordat bedrijven die post versturen keuze houden tussen meerdere postvervoerders kunnen zij profiteren van betere service tegen lagere kosten.

Kunnen kiezen

‘De zakelijke markt vormt veruit het grootste deel van de postmarkt’, aldus Henk Don, bestuurslid van ACM. ‘Bedrijven versturen ongeveer 95% van alle post in Nederland. Wij vinden dat bedrijven moeten kunnen kiezen welke postvervoerder hun post verzorgt. Concurrentie op de zakelijke postmarkt zorgt voor meer service, dienstverlening op maat en lagere prijzen voor bedrijven en uiteindelijk ook voor consumenten. Sandd en regionale postvervoerders zijn een alternatief voor PostNL, maar regionale postvervoerders zijn wel afhankelijk van PostNL om hun zakelijke klanten te kunnen bedienen. Alleen PostNL heeft een landelijk dekkend netwerk waarmee elke dag post bezorgd kan worden.’ (Bron: ACM)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief