Politici willen dat politiek meer doet aan problemen binnenvaart

528

De politiek doet te weinig om de binnenvaart te stimuleren. Vijf jaar na het verschijnen van het rapport ‘De schipper aan het woord’ is er fractievoorzitter Jurgen van der Sloot van de SP in Capelle aan de IJssel niets veranderd. Ook Tweede Kamerlid Betty de Boer (VVD) vond op de najaarsvergadering van de ASV de praktijk van de politiek weerbarstiger dan gedacht.

Politiek wil dat politiek meer doet aan problemen binnenvaartBij Van der Sloot staat de binnenvaart vanwege zijn duurzaamheid en milieuvriendelijkheid binnen de verschillende modaliteiten op nummer één. Hij vindt dat de binnenvaart nu eerder wordt belemmerd dan gestimuleerd. ‘Het enige wat er is gebeurd op voorstel van de minister is het samenwerken van de branche waaruit BLN is ontstaan. Maar BLN werkt niet echt. En de CCR bedenkt oplossingen voor niet bestaande problemen. De motie Graus heeft geleid tot uitstel van een paar punten maar meer ook niet. Er komen ook steeds weer nieuwe problemen bij. Bijvoorbeeld de afvalproblematiek en geen onderhoud van de ligplaatsen. Er moet vanuit de kamer snel actie worden ondernomen. Op 13 november is er weer een overleg in de kamer met de minister.’

Weerbarstiger

Betty de Boer toog in maart van dit jaar naar Berlijn om de verantwoordelijke mensen er van te overtuigen dat er iets gedaan moet worden aan de CCR-eisen. Ze had gehoopt dat er snel iets was te bereiken, maar de praktijk bleek weerbarstiger. ‘Dus dat is een probleem. De 48-urige werkweek is ook zo’n ding. Dat kan helemaal niet in de binnenvaart. Ook de relingplicht is iets waar veel onduidelijkheid over bestaat. Ik wil naar de CCR om daar te gaan lobbyen.’

bettydeboer5Uit de zaal komt de opmerking dat het kleine schip gaat verdwijnen. ‘Een nieuwe motor is niet te betalen, kleine vaarwaters worden vergroot of niet onderhouden en er komt steeds meer regelgeving. Daarom is het onmogelijk om nog te overleven. Wij moeten overal aan voldoen terwijl vele ligplaatsen niet goed en onveilig zin.’

Een ander verwijt de VVD de binnenvaart wel met woorden te steunen, maar dat niet doet als het op het ondersteunen van moties aankomt.

Bodemtarieven

Laurant de Bijl vraag waarom de minister bodemtarieven niet steunt. ‘Het zijn geen prijsafspraken maar je legt wel een bodem in de markt. En dan kunnen we misschien wel de regelgeving betalen of een nieuwe motor.’ Betty de Boer zegt dat ze daar geen voorstander van is.

Ander probleem is volgens De Bijl de bemanning van de schepen in de toekomst. ‘Veertig procent van de schippers is momenteel vijftig jaar en ouder. Over twintig jaar heb je geen mensen meer die op de schepen willen varen. Wie van de jongeren wil nu nog varen in deze onzekere markt. We moeten er voor zorgen dat jonge mensen willen werken in de binnenvaart en daar is de beloning een onderdeel van. Als je mensen niet goed betaalt, komen ze niet. Maar daar moet je dan wel het geld voor verdienen. En dit kan onder meer met een beter marktobservatiesysteem.’

Marktobservatie

De Bijl gaf namens Ons Recht en ESO een presentatie over een marktobservatiesysteem voor heel Europa. ‘Wij willen gelijke kansen om te ondernemen, een vrije markt functioneert niet. De binnenvaart is milieuvriendelijk en duurzaam. Belangrijk is dat je anoniem een klacht in kan dienen als iemand onder de kostprijs vaart. Er moet een referentieprijs komen waar allerlei kosten in worden verwerkt. Deze kosten zijn natuurlijk niet bij iedereen gelijk. Iedere reis krijgt een referentienummer zodat elke schipper, bevrachter en verlader de reis kan volgen en weet wat deze reis betaalt, hoeveel er wordt vervoerd en onder welke voorwaarden. Voor de verlader is het ook een prikkel, hij weet waar de schepen zijn, hij weet wat de schipper betaald krijgt en of hij teveel heeft betaald of niet.’ (Bron: ASV)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief