Piratenalarm Zuid-Chinese Zee

649

Het International Maritime Bureau (IMB) waarschuwt tankers voor aanvallen van piraten op de Zuid-Chinese Zee. Vooral kleinere tankers zouden volgens het anti-piratenteam van het IMB het doelwit zijn van piraten. Piraten pompen de lading over en verkopen deze op de zwarte markt.

Sinds april zijn al zes tankers gekaapt voor de lading. Het IMB spreekt dan ook van een nieuwe trend onder de piraten waarbij gewapende piraten kleine tankers aanvallen en de lading dan overslaan in eigen tankers. In sommige gevallen wordt ook de navigatie van de tanker vernield zodat geen Piratenalarm Zuid-Chinese Zeecommunicatie met de wal meer mogelijk is. De bemanning blijft meestal ongedeerd. Na het overslaan van de lading laten de piraten het gekaapte schip weer gaan.

Piraten blijken overigens alleen geïnteresseerd te zijn in olieproducten zoals diesel. ‘Een van de tankers had een ander soort lading en de piraten lieten deze tanker direct gaan. De piraten realiseerden zich al snel dat ze het verkeerde schip hadden.’

Kapingen

Voor de kust van Bintulu Island werd 7 juni nog een tanker tien uur lang gekaapt. De tanker was onderweg naar de haven van Labuan. De piraten sloten de 22 bemanningsleden op en de kapitein moest de tanker stilleggen. De piraten vernielden vervolgens de navigatie en de radar aan boord en pompten ruim honderd kuub diesel over in een schip van de piraten langszij de tanker. Ook werden persoonlijke bezittingen van de bemanning gestolen.

Op 14 juni werd nog een tanker op de Zuid-Chinese Zee gekaapt. De marine van Maleisië en Singapore wisten de piraten uiteindelijk te verdrijven.

Maatregelen nemen

Het IMB adviseert alle schepen, maar vooral kleinere tankers, maatregelen te nemen om piraterij te voorkomen. Het IMB adviseert Schepen worden de IMB PRC satellite broadcast waarschuwingen via InMARSAT C EGC Safety Net te volgen en alle aanvallen van piraten en verdachte omstandigheden te melden. (Bron: IMB)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief