Petrofac bestelt door Ulstein ontworpen constructieschip

679

Offshore aannemer Petrofac heeft een groot, diepwater constructieschip besteld bij de Chinese werf ZPMC. Het schip, de JSD 6000, is ontworpen door Ulstein Sea of Solutions uit Vlaardingen en is een klantspecifieke versie van het ULSTEIN SOC 5000 ontwerp.

De dynamisch gepositioneerde Petrofac JSD 6000 is een ontwerp dat J-lay en S-lay pijplegcapaciteiten verenigt met een zeer groot hijsvermogen. Hierdoor is het Petrofac bestelt door Ulstein ontworpen offshore constructieschipschip zowel geschikt om diepwater SURF projecten uit te voeren als EPCI projecten in ondiep water.

Het ontwerp is uitgevoerd met een NOV kraan met 5.000 mt hijscapacitiet. ’Maar echt uniek is het feit dat een 600 mt S-lay pijplegsysteem op centre line onderdeks wordt gecombineerd met een 2.000 mt J-lay toren via een moonpool’, schrijft Ulstein. ’Door de dubbeldek configuratie, een kenmerkend aspect in de ontwerpen van Ulstein Sea of Solutions voor pijplegschepen, onstaat een onderdekse pijpfabricage en een groot, vrij dekoppervlak.

Erkenning
‘Wij zijn erg blij dat Petrofac met ons in zee is gegaan voor het ontwerp van hun eerste constructieschip’, zegt Edwin van Leeuwen, managing director van Ulstein Sea of Solutions. ’Het is een erkenning van onze ontwerpkwaliteiten voor dit specifieke, high-end marktsegment. De Petrofac JSD 6000 is het derde klantspecifieke ontwerp van ons ULSTEIN SOC 5000 ontwerp, na de Seven Borealis en Aegir die reeds in de vaart zijn.’

Specificaties:
Loa: 215,9 m
Lpp: 197,6 m
Breedte (mal): 49,0 m
Holte (hoofddek): 22,4 m
Diepgang (operationeel): 10,9 m
Dienstsnelheid: 12 kn
Geïnstalleerd vermogen: 6 x 8.500
Positionering: P3; 8-punts systeem
Klasse: loyd’s Register
IJsklasse: Finnish Swedish 1C
Deksterkte: 15 t/m2
Accommodatie: 399  personen

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter