Peter Appel en Post-Kogeko samen in nascholing chauffeurs

304

De logistieke dienstverleners Peter Appel Transport en Post-Kogeko grijpen de wettelijk verplichte nascholing aan om hun chauffeurs nog beter uit te rusten, zodat zij kunnen blijven voldoen aan de wensen van haar klanten. Hiervoor werken ze de komende jaren samen met Kreeft Opleidingen uit Hoogeveen, die de vervoerders de organisatie van de nascholing uit handen neemt en de chauffeurs diverse trainingen aanbied om hun professionaliteit nog verder te vergroten.

Blijf vakbekwaam! Code 95 doen we samen. Onder deze titel volgen 1250 chauffeurs de komende jaren de wettelijk verplichte nascholing voor code 95. Hiervoor hebben de drie partijen vandaag een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Kreeft Opleidingen geeft de vervoerders en hun chauffeurs de keus om diverse vakgerichte trainingen te volgen. ‘De chauffeurs kunnen kiezen uit een gevarieerd Peter Appel en Post-Kogeko samen in nascholing chauffeursprogramma van trainingen. Dit programma is zorgvuldig samengesteld door de drie samenwerkingspartners’, aldus Gert Jan Kreeft, algemeen directeur van Kreeft Opleidingen. ‘Het programma bestaat uit de trainingen Geconditioneerd Vervoer, Lading zekeren, Klantkennis en Communicatie, Schadebewustzijn en Ongeval preventie, Rij- en rusttijden en Digitale Tachograaf, de training VCA basisveiligheid en de praktijktraining Het Nieuwe Rijden. Ook is er voor gekozen om de training Vitaliteit en Gezonde leefstijl toe te voegen aan het trainingsprogramma.’

Belangrijke schakel
De inhoud van de trainingen is in nauwe samenwerking met Post-Kogeko en Peter Appel Transport vastgesteld. De trainingen sluiten aan bij de thema’s die beide bedrijven erg belangrijk vinden en beide al veel aandacht aan besteden. Beide vervoerders zijn groot in het vervoer van levensmiddelen, enkele trainingen zijn hierop toegespitst. ‘Het wordt wel eens vergeten dat een chauffeur een belangrijke schakel is in de levensmiddelenketen’, vertelt Peter Appel, directeur van het gelijknamige bedrijf. Hij vervoert met 550 vrachtwagens levensmiddelen voor onder andere Albert Heijn, Sligro, Bakkersland en Spar. ‘Je hebt toch te maken met de voedselveiligheid. Onze chauffeurs leren hoe ze de lading zonder bederf moeten vervoeren. Hier komt namelijk het nodige bij kijken.’

Visitekaartje
Post-Kogeko rijdt onder andere voor Albert Heijn, Bakkersland, Lidl, Royal FrieslandCampina en DailyFresh Logistics. Richard van den Berg, algemeen directeur, beschouwd zijn chauffeurs als het visitekaartje van het bedrijf. ‘Alle trainingen dragen er aan bij dat onze chauffeurs daadwerkelijk het visitekaartje kunnen zijn die onze klanten anno nu van ons verwachten. Dit betekent chauffeurs die verantwoord rijgedrag tonen, veilig werken, representatief en vitaal zijn.’

Unieke samenwerking
Nog niet eerder is op deze grote schaal de nascholing voor chauffeurs georganiseerd. ‘Het is ambitieus om in tweeënhalf jaar 1250 chauffeurs op te leiden. Wij hebben een systeem ontwikkelt waarmee de chauffeur zelf kan kiezen welke training hij wilt volgen. Via smartphone of tablet kiest de chauffeur de training, de datum en locatie en het rooster in het planningsysteem van de vervoerder wordt meteen aangepast. Zo blijft er altijd goed overzicht over de capaciteit en komt niemand voor verrassingen te staan.
Vanaf de keuze van de chauffeur tot aan de planning en de administratieve afhandeling gaat alles dus automatisch. Zo ontzorgen wij de vervoerders die hun tijd beter kunnen besteden aan de klant’, aldus Kreeft.

Op 1 september 2016 is de nascholing klaar en hebben alle chauffeurs van Peter Appel Transport en Post- Kogeko een geldige Code 95 in het rijbewijs. (Bron: Peter Appel/Post-Kogeko)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter