P3 netwerk krijgt 24 maart van Amerikaanse FMC uitsluitsel

468

Het nieuwe te vormen P3 netwerk van Maersk, MSC and CMA CGM krijgt 24 maart van de Federal Maritime Commission (FMC) of de Amerikaanse autoriteiten akkoord gaan met het nieuwe samenwerkingsverband van de containerrederijen.

De FMC wilde in december meer informatie van de rederijen die gaan deelnemen aan de P3 Alliantie. De Verenigde Staten maken zich zorgen over de Winst Maersk Line stijgt bijna vijftig procentvermindering van het aantal schepen in de P3-Alliantie tussen Maersk Line, CMA-CGM en Mediterranean Shipping Company als dit samenwerkingsverband van start is. De Federal Maritime Commission (FMC) vraagt zich af wat de gevolgen hiervan zijn voor consumenten, verladers en terminaloperators.

Marktaandeel
De drie rederijen beginnen in 2014 met de samenwerking. Het gaan dan volgens FMC-voorzitter Mario Cordero over de diensten tussen China en Europa, maar ook over de routes naar de Verenigde Staten. Eerdere cijfers van Maersk gaven aan dat de alliantie een marktaandeel krijgt van 42 procent op de routes van Azië naar Europa, 24 procent op de transpacifische routes en 40-42 procent op de transatlantische routes.

Minder schepen
Grote zorg van commissaris William P. Doyle is het feit dat de alliantie het aantal schepen gaat verminderen. ‘De gecombineerde vloot van 346 schepen wordt verminderd tot 255 schepen als de alliantie er is. Ik wil graag van anderen weten wat de mogelijke consequenties hiervan kunnen zijn voor de Amerikaanse consumenten, de verladers en de terminaloperators.’ (Bron: FMC)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter