P3-Alliantie later van start

619

CMA CGM, Maersk Line en MSC verwachten in de herfst van dit jaar te kunnen beginnen met de samenwerking in de P3-Alliantie. In eerste instantie zouden de rederijen al in het tweede kwartaal van dit jaar met de samenwerking beginnen, maar de rederijen moeten nog wachten op goedkeuring door de maritieme autoriteiten van Europa en Azië.

Maersk Line, Mediterranean Shipping Company (MSC ) en CMA CGM sloten vorig jaar juni een principe akkoord voor samenwerking op Containerschip CMA CGM Rossini verliest veertien containersde diensten van Oost naar West, het zogenaamde P3 netwerk. Doel is het verhogen en optimaliseren van de dienst en de service.
Het P3-netwerk krijgt met 225 schepen een capaciteit van 2,6 miljoen teu. Maersk levert met 1,1 miljoen teu 42% van de capaciteit, inclusief de nieuwe Triple-E schepen. MSC levert 0,9 miljoen teu, dat is zo’n 34%, CMA CGM met 0,6 miljoen teu zo’n 24%.

Amerika keurt goed
De Amerikaanse Federal Maritime Commission (FMC) keurde de samenwerking van de containerrederijen in maart van dit jaar goed. De FMC ziet vooralsnog geen grote nadelige gevolgen voor de containervaart. Volgens de FMC veroorzaakt de samenwerking van de containerrederijen geen verminderde concurrentie, een mogelijke verhoging van de transportkosten voor verladers of een mindere service.
Om te voorkomen dat de deelnemers aan de alliantie in de toekomst toch de service gaan verminderen of de tarieven gaan verhogen, verplicht de FMC de rederijen wel om regelmatig te rapporteren over de voortgang van de alliantie. (Bron: CMA CGM)

Lees ook:
Amerikanen keuren P3-Alliantie goed, maar stellen wel eisen
Verladers willen onderzoek naar gevolgen van P3-Alliantie
Maersk overtuigt van start P3 Alliantie in tweede kwartaal 2014
Maersk, MSC en CMA CGM samen in P3 netwerk van 2,6 miljoen teu

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief