Overheid kan chloortransport AkzoNobel niet tegenhouden

681

Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu kan incidentele chloortransporten van AkzoNobel niet tegenhouden. Dat schrijft zij op Kamervragen. AkzoNobel zou vanwege stakingen bij de chloorfabriek in het Botlekgebied weer chloortreinen willen laten rijden. Er zou vanwege de staking een gebrek aan chloor te dreigen ontstaan.

mansveldVolgens Mansveld mag AkzoNobel op basis van het ‘Convenant Akzo chloortransporten’ uit 2002 incidenteel chloortransporten uitvoeren. ‘Dit convenant staat AkzoNobel incidenteel transport van chloor door Nederland toe in geval van voorziene en onvoorziene vermindering en om uitval van de lokale productie op te vangen, met het doel bestaande afnamecontracten te kunnen nakomen.’

Weinig mis

Volgens Mansveld is chloor weliswaar een zeer giftig gas, maar is de kans dat er iets misgaat bij het transport klein. ‘Voor het vervoer van chloor gelden strenge voorschriften op basis van de regelgeving voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. Voor het vervoer van chloor geldt naast het pakket van internationale voorschriften het zogenaamde chloorregime. Deze houden onder meer in dat met dezelfde trein geen andere gevaarlijke stoffen mogen worden vervoerd, een rangeerverbod en beperking van de rijsnelheid.’

Primair is het bedrijfsleven zelf verantwoordelijk voor de veiligheid. De ILT houdt toezicht op het vervoer. Bij incidentele chloortransporten is er sprake van 100% controle wat inhoudt dat alle chloortransporten op de van toepassing zijnde regelgeving worden gecontroleerd. (Bron: Tweede Kamer)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief