Over zee vervoerde rozen net zo lang houdbaar als door de lucht

279

Met lange duur zeetransport kunnen rozen dezelfde of zelfs betere kwaliteit behouden als bij vervoer door de lucht. Dat bleek na intensief en herhaald testen van uit Kenia in geconditioneerde containers per schip aangevoerde rozen. Het transport naar Nederland, gevolgd door dagenlange exportsimulatie en daarna uitbloeiproeven, maakte deel uit van het project GreenCHAINge.

Het GreenCHAINge consortium, bestaande uit handelspartijen en kennisinstellingen, is tevreden over de resultaten van de eerste zeereis van rozen in 2014. De praktijkproef tussen de havensteden Mombasa en Antwerpen is uitgevoerd met zowel groot- als kleinbloemige rozen.

Zelfde vaasleven
Op afstand zijn voortdurend de omstandigheden in de geconditioneerde containers – zoals de vereiste lage temperatuur en luchtvochtigheid – Over zee vervoerde rozen zijn net zo lang houdbaargecontroleerd. Na de 25 dagen durende reis volgden acht dagen exportsimulatie naar diverse Europese bestemmingen (twee dagen koelcel, twee dagen in fusten en vier dagen in de winkel), om tenslotte de houdbaarheid in de vaas te testen. Het gemiddelde vaasleven van de rozen bedroeg tien dagen, waarmee zij geenszins onderdoen voor door de lucht vervoerde rozen, waarbij in tegenstelling tot het zeetransport de temperatuur vaak slecht is te sturen.

Minder CO2 per steel
‘De resultaten zijn fantastisch’, zegt projectleider Robbert van Willegen van GreenCHAINge. ‘Transport per schip van uit verre oorden geïmporteerde of daarheen geëxporteerde rozen is niet alleen goedkoper, maar ook veel milieuvriendelijker. Het geeft 87% minder CO2-uitstoot per steel dan met het vliegtuig. Alle variëteiten die we op het schip hebben gezet, zijn ook door de lucht vervoerd, zodat een goede vergelijking van de houdbaarheid kon worden gemaakt. In de loop van het jaar zullen nog verscheidene praktijkproeven volgen. In de komende maanden worden ook de andere aspecten van de verschillen in vervoersmodaliteiten onderzocht. Daarbij komen ook seizoensinvloeden aan bod.’

Schip en trein
Het door de brancheorganisatie voor de groothandel in bloemen en planten VGB gecoördineerde project is gericht op vervoer per schip en trein, in plaats van alleen per vliegtuig of auto. Daarbij zijn veredelaars (Plantum), telers, en handelsbedrijven (FleuraMetz, Dutch Flower Group en Hilverda de Boer) betrokken. Het project wordt ondersteund door Wageningen UR Food & Biobased Research (WUR), Kenian Flower Council (KFC), FlowerWatch en logistieke dienstverlener Maersk Line. GreenCHAINge wordt gesubsidieerd door het Nederlandse Ministerie van Economische Zaken, via het programma Topsector Tuinbouw, en uit door bijdragen van handelaren en producenten gevormde fondsen van het Productschap Tuinbouw. (Bron: GreenCHAINge)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief