Orange Blue Terminal Eemshaven open

864

Buss Port Logistics en Uniteam hebben vrijdag de multipurpose-terminal Orange Blue in de Eemshaven geopend. De meer dan 20 hectare grote multipurpose-terminal, die aan Nederlandse zijde van de Eemsmonding ligt, is al tijdens de bouw als basishaven voor de offshore windlogistiek in bedrijf genomen.

Orange Blue Terminal Eemshaven open‘De beslissing om een terminal in Nederland te bouwen, was absoluut juist’, aldus Heinrich Ahlers, voorzitter van de directie van Buss Port Logistics, tijdens de opening. ‘Dankzij de uitstekende samenwerking met de Nederlandse instanties en Groningen Seaports ontstond er in korte tijd een volledig, goed functionerend bedrijf, dat vooral voldoet aan de eisen van de offshore windlogistiek.’

Bevestiging
Volgens Harm Post, directeur Groningen Seaports is de komst van de Buss Group van wezenlijk belang voor de ontwikkeling van een positie van de Eemshaven in de offshore windindustrie.  ‘Dit is de bevestiging  dat de ligging van Eemshaven optimaal is voor de bouw van de offshore windparken voor zowel de Nederlandse als de Duitse kust. Een ideale uitvalsbasis vanwege de korte vaarafstand is een essentieel concurrentievoordeel voor het onderhoud van deze parken dat met  dure specialistische vaartuigen gepaard gaat.  Maar ook vanwege het ontbreken van een sluis  waardoor volumineuze transporten mogelijk zijn.’

De voordelen van de standplaats gebruiken de havendienstverlener Buss met zijn Orange Blue Terminal en AREVA, een fabrikant van offshore windkrachtcentrales, om windparken in de toekomst efficiënt te bouwen. Het eerste gezamenlijke project is het Trianel Windpark Borkum. Alle componenten van de 40 te installeren 5 megawatt producerende AREVA windkrachtcentrales worden op de Orange Blue Terminal overgeslagen, tijdelijk opgeslagen en voorgemonteerd.

Alle goederen
Aan de Julianahaven is een havenbedrijf met ca. 220.000 m² logistiek oppervlak en een kade met een lengte van 694 meter ontstaan. De uitrusting en ligging kwalificeren de terminal voor de overslag van alle soorten goederen. Een zwaartepunt zullen services voor de energiesector vormen. Daartoe behoren overslag en alle havenservices. Ook de technische uitrusting, zoals een platform voor zware lasten aan de rand van de kade, is afgestemd op de behoeften van de offshore windlogistiek. Bovendien kunnen de nieuwe generatie installatie-schepen de haven probleemloos bereiken en daar jack-uppen. ‘We troffen hier ideale voorwaarden aan om een basishaven voor de offshore windindustrie te plannen en in te richten. Als expert voor projectlading is de windenergie met zijn complexe logistiek voor Buss een belangrijke verdere ontwikkeling van het zakelijke gebied, aldus Ahlers.

Orange Blue Terminal Eemshaven openDe Orange Blue Terminal is één van de in totaal tien multipurpose-terminals van Buss Port Logistics. Mede aan boord is de Nederlandse partner Uniteam Projects BV, een dochteronderneming van de Marico Holding. Tot Marico behoren bedrijven uit de logistieke sector en de scheepvaart. Naast offshore windprojecten heeft Orange Blue Terminal bij de voltooiing zijn deskundigheid ook tijdens de overslag van andere goederen bewezen, zoals bij het transport van generatoren, het toerusten van een cruiseschip of het inschepen van Nederlandse legervoertuigen. In augustus komt er met de demontage van een olie- en gasplatform nog een offshore project op de terminal af. Een van de wereldwijd sterkste drijvende kranen, de Matador 3, brengt het platform vanuit de Noordzee naar de Orange Blue Terminal, waar het op de kade gezet wordt om te worden ontmanteld.

Orange Blue heeft uitzicht op nog meer opdrachten van de offshore windlogistiek, maar ook voor andere goederen, zijn de passende capaciteiten aanwezig. Doorslaggevend voor de ontwikkeling is de verdere realisatie van de Duitse omwenteling in de energiesector. ‘We hebben een offshore windterminal zonder staatssubsidies tot stand gebracht en de proef doorstaan’, vertelt Ahlers. ‘We zijn uitstekend toegerust voor de volgende projecten.’

Bron: Orange Blue Terminals