Opvouwbare sluisdeur wint innovatieprijs De Vernufteling

401

De opvouwbare sluisdeur is winnaar geworden van De Vernufteling, de jaarlijkse innovatieprijs van de Nederlandse ingenieursbranche. Dankzij de vinding van ingenieursbureau Royal HaskoningDHV kan er zo’n vijftig miljoen euro worden bespaard bij de vervanging van sluisdeuren de komende jaren.

Ed Nijpels, voorzitter van brancheorganisatie NLingenieurs, reikte de prijs uit tijdens de afsluitende manifestatie van de Dag van de Ingenieur in Eindhoven.

Opvouwbare sluisdeur wint innovatieprijs De VernuftelingWaterdruk
De komende 25 jaar moeten in Nederland van 52 sluizen de deuren worden vervangen. De innovatie van Royal HaskoningDHV biedt daarbij een groot aantal voordelen, zo concludeert de jury van de ingenieursprijs. De opvouwbare deur bestaat uit twee delen die in het midden scharnieren. Dankzij de boogvorm die de deuren bij het sluiten aannemen, zijn ze beter dan de traditionele uitvoering bestand tegen de waterdruk. Het opvouwbare houten alternatief kan daardoor veel lichter worden uitgevoerd.

De gewichtsbesparing betekent niet alleen dat de opvouwbare deur goedkoper is, maar ook dat bredere sluizen van houten deuren kunnen worden voorzien. De maximale breedte gaat van vijftien naar twintig meter. Hardhout heeft nauwelijks onderhoud nodig, veel minder in ieder geval dan staal, dat eens in de vijftien jaar moet worden geconserveerd. Zo kan ook flink op de onderhoudskosten worden bespaard.

Minder ruimte
Ten slotte neemt de opvouwbare deur veel minder ruimte in beslag. Bij toepassing in nieuwe sluizen hoeven de sluishoofden en de kolk minder lang te zijn. Bij bestaande sluizen kan de capaciteit van de kolk worden vergroot – er kunnen meer boten in. In opgevouwen toestand zijn de deuren niet dikker dan bij een reguliere deur; ze passen prima in de aanwezige kassen. Royal HaskoningDHV verwacht met de vinding in totaal bijna 1 miljoen euro per gerenoveerde sluis te kunnen besparen.

Vernufteling
De Vernufteling is de meest prestigieuze ingenieursprijs van ons land. Dit jaar streden 28 advies- en ingenieursbureaus met totaal 41 innovaties om de felbegeerde titel ‘meest innovatieve project van Nederland’. De prijs is een initiatief van NLingenieurs, het Koninklijk Instituut van Ingenieurs en het tijdschrift De Ingenieur. Vorig jaar won ARCADIS de prijs met eenvoudige manier om bevroren spoorwissels – en dus treinvertraging – te voorkomen. (Bron: Dag van de ingenieur)

Volg TotaalTrans op Twitter