Opnieuw initiatief palletschip

1093

JoGo Logistics zoekt investeerders voor de bouw van een palletschip. De palletschepen gaan op vaste lijndiensten door Europa varen. Vaste depots in Europa worden gebruikt als laad- en losplaats. Hierdoor is de aankomst van de pallets betrouwbaar en vermijd het de files.

Inmiddels hebben enkele tientallen op de crowdfundingsite Symbid al toegezegd te investeren in het palletschip. Onlangs berichtte Robert-Jan Zimmerman van Mercurius Scheepvaart te investeren in het project. ‘Gaat het idee van pallets via binnenvaart nu wel lukken?’, vraagt Zimmerman zich af.

Snel laden en lossen
Het palletschip is de meest innovatieve stap binnen het project van JoGo Logistics. ‘Deze drijvende opslagplaats geeft plaats aan 30 tot 50 vrachtwagenladingen. Opnieuw initiatief palletschipHet voordeel van een palletschip (in tegenstelling tot een bestaand binnenvaartschip) is dat het volledig aangepast is aan het laden en lossen van pallets in een korte tijd. Daarnaast vaart het palletschip nog zuiniger dan een binnenvaartschip.’

Overslagstuk
Eerder ontwikkelde JoGo Logistics al de Pallet cross-over. De Pallet cross-over is een gepatenteerd overslagstuk tussen de kade en het binnenvaartschip om gemakkelijk en snel pallets te kunnen laden/lossen. Dit is de eerste stap richting een duurzaam pallet vervoer concept.

Klanten
De volgende stap is het uitbreiden van het klantenbestand. Door het uitbreiden van het klantenbestand zijn de financiële mogelijkheden tot de volgende stap in het project mogelijk. Om klanten aan het project te binden moet er budget vrijgemaakt worden om aan de Europese regelgevingen te voldoen en om het project marketing technisch goed en duidelijk te kunnen verkopen. Reeds een aantal grote bedrijven hebben toegezegd interesse te hebben in het project.

Distrivaart
Mercurius Scheepvaart investeerde eerder al in het project Distrivaart. Dit was een multimodaal en innovatief concept voor het vervoer van pallets per binnenschip. Mercurius Shipping Group ontwikkelde hiervoor de River Hopper. Het schip zou passen in de gecompliceerde logistiek van pallets met consumptiegoederen tussen producenten en distributiecentra van supermarkten.

Bij de ontwikkeling van het schip, het geautomatiseerde laad- en lossysteem en de ingewikkelde logistiek van verschillende producenten en afnemers bleek de overstap van het pilot project naar een marktconform systeem in 2004 echter nog niet mogelijk. (Bron: JoGo Logistics)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter