Ook Tweede Kamer tegen verdere verruiming cabotage wegvervoer

687

Een meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat het verder vrijgeven van de markt voor het wegvervoer in de Europese Unie, nu niet wenselijk is. Minister Schultz maakte eind februari al bekend dat zij op basis van onderzoek tegen verdere verruiming van cabotage is.

Tweede Kamer wacht op aanvalsplan spoorgoederenvervoerNa massale protesten van vrachtwagenchauffeurs tegen plannen voor verdere liberalisering van het binnenlandse goederenvervoer over de weg, ging midden mei ook al Eurocommissaris Siim Kallas overstag. Kallas, die voorstander is van een vrije Europese markt, liet weten dat hij erkent dat de huidige cabotageregels er niet voor niks zijn.

‘Zeer onverstandig’
Verladersorganisatie EVO vindt het zeer onverstandig dat een ‘level playing field’ voor handels- en productiebedrijven in Europa langer op zich laat wachten. ‘Het is slecht voor de concurrentiepositie van Nederlandse bedrijven en het benadeelt ons vestigingsklimaat. Europese wegvervoerders mogen nu maximaal 3 ritten binnen 7 dagen uitvoeren in een ander EU-land. Aan deze protectionistische regeling wil Den Haag nu vasthouden. Het CDA pleit zelfs voor verdere aanscherping van cabotageregels in het wegvervoer.’