Ook in eerste halfjaar 2014 minder lading over Albertkanaal

321

Over het Albertkanaal en op de Kempense kanalen is in het eerste halfjaar van dit jaar 3,5 procent minder lading vervoerd. Dat is een achteruitgang van 645.000 ton. Het containervervoer steeg nog wel met acht procent met 15.800 teu.

Volgens vaarwegbeheerder nv De Scheepvaart is de stijging in het containervervoer te danken aan de aanpak van de containerterminals langs de kanalen. ‘Deze terminals laden en lossen containers voor bedrijven in een straal van ongeveer dertig tot veertig kilometer. Ook bedrijven die niet direct langs een kanaal zijn gelegen, maken op die manier gebruik van de voordelen van de binnenvaart.’

Minder in 2013

In haar jaarverslag meldt de vaarwegbeheerder verder dat het vervoer van goederen over de kanalen vorig jaar met 3,7 procent daalde. Als gevolg Minder goederen over Albertkanaal in eerste halfjaar 2014van de economische crisis maar ook tengevolge van de afbouw van de staalnijverheid in Luik verwachtte De Scheepvaart al een moeilijk jaar. ‘Vooral de verdere afbouw van de staalindustrie in de Luikse regio speelt ons parten in de doorvaartcijfers: door het stilleggen van de hoogovens verliezen we jaarlijks een volume aan kolen en ertsen van ongeveer drie miljoen ton. De grootste klap kregen we al in 2012, maar ook in 2013 was er nog een flinke daling in het transitverkeer van kolen en ertsen.’

Lossen en laden

Het aandeel van ladingen en lossingen langs het Albertkanaal was aanzienlijk groter dan de doorvoer richting Wallonië. De terugval bij de ladingen bedroeg ongeveer vier procent terwijl de lossingen met 17,7 miljoen ton nagenoeg op het peil van 2012 zitten.
Lanbouw en voeding 
Volgens goederengroep was er een trafiekstijging bij de landbouwproducten (118,33%), bij de voedingswaren (102,7%) en bij de nijverheidsproducten (109,56%) een bijna status quo bij de petroleumproducten (98,01%), metaalproducten (98,34%) en bij de meststoffen ((98,61%) en een daling bij de vaste brandstoffen (81,07%), de ertsen (80,20%) en de bouwmaterialen (95,43%).

Nike

Een van de belangrijkste realisaties is volgens De Scheepvaart de geplande uitbreiding van het distributiecentrum van Nike op het watergebonden industrieterrein Ham-Zwartenhoek. ‘Hierdoor worden er jaarlijks niet alleen 15.000 extra containers via de binnenvaart aangevoerd, maar neemt ook de tewerkstelling in de regio toe met 500 arbeidskrachten.’ (Bron: nv De Scheepvaart)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief