Ook binnenvaart niet voor nieuw plan ketenaansprakelijkheid

538

Het is niet de kerntaak van een binnenvaartondernemer om controle bij een andere ondernemer uit te voeren op het gebied van werkgeversverantwoordelijkheden. Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) reageert hiermee op het plan van minister Asscher om in de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer naast de feitelijke werkgever ook de opdrachtgever verantwoordelijk te maken voor het betalen van het CAO condities aan een werknemer van zo’n opdrachtnemer.

Minister Asscher onderzoekt verdringing op arbeidsmarktHet plan van Asscher komt voort uit het sociaal akkoord en houdt een verbreding in van de bestaande ketenaansprakelijkheid. Opdrachtgevers worden dan mede verantwoordelijk voor de nakoming van CAO afspraken tussen opdrachtnemers en hun personeel. Het voorstel maakt onderdeel uit van een wet die schijnconstructies moet tegengaan en die in 2015 in moet gaan.

Bureaucratie
BLN is tegen ontduiking en de oneerlijke concurrentie die daar uit voortvloeit. ‘Maar binnenvaartondernemers functioneren in het economische verkeer zowel als opdrachtnemer (het vervoeren van goederen voor ladingeigenaren) als opdrachtgever (bij reparaties, nieuwbouw e.d.).

Ook andere werkgeversorganisaties maken zich zorgen over de uitvoerbaarheid. ‘Zij zijn bang dat de uitwerking van de plannen tot een enorme bureaucratie gaat leiden. Immers; de opdrachtgever moet inzage krijgen in de boeken van de opdrachtnemer om te kunnen beoordelen of die laatste zich aan de wet houdt.’

Boete
In 2013 heeft een lid van BLN een bestuurlijke boete opgelegd gekregen nadat hij (opdrachtgever) met één van zijn schepen bij een werf was geweest die buitenlandse krachten inhuurde. De werf (opdrachtnemer) kreeg controle van de arbeidsinspectie en daarbij bleken de arbeidsomstandigheden niet in orde te zijn. Het werd de opdrachtgever (scheepseigenaar) aangerekend dat hij zich er niet van had vergewist of de werf de sociale aansprakelijkheid voor het ingeleende personeel goed had geregeld. In het kader van de ketenaansprakelijkheid werd de scheepseigenaar beboet. (Bron: BLN)

Lees ook:
‘Wet ketenaansprakelijkheid is onwerkbaar en verstrekkend’
EVO ziet wet Asscher tegen schijnconstructies niet zitten
Minister Asscher: ‘Smoesjes voor uitbuiting zijn niet acceptabel’
FNV dagvaardt Van den Bosch Transporten om sociale dumping

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter