‘Onzin dat er geen Nederlandse vaklieden scheepsbouw zijn’

668

Het niet kunnen krijgen van vaklieden in de scheepsbouw is onzin. Het aannemen van buitenlands personeel is volgens vakbondsbestuurder Albert Kuiper van de FNV gewoon een ordinaire besparing op de loonkosten. Hij ziet in de scheepsbouw steeds vaker een flexschil die wordt ingevuld door Oost-Europese werknemers.

In de Telegraaf was afgelopen weekend te lezen dat werkgevers in de scheepsbouw grote moeite hebben om geschikt personeel te vinden. Een werkgever als Damen Shipyards zou er niet aan ontkomen om te werven in landen zoals Polen en Roemenië. Maar met 700 duizend werkzoekenden is het volgens de FNV niet geloofwaardig dat er geen vaklieden te vinden zouden zijn.

Ontslagen

FNV wijst erop dat bij verschillende scheepsbouwers en andere grootmetaalbedrijven de afgelopen jaren werknemers op straat zijn komen te staan. ‘In Noord-Nederland heeft Damen in Bergum zijn scheepsafbouwactiviteiten gesloten waardoor er tientallen werknemers op straat zijn komen te staan. Een jaar daarvoor heeft Bijlsma in Lemmer Peters Shipyards stuurt personeel vanwege problemen naar huisonderdeel van de VEKA groep het uitvoerende personeel vaarwel gezegd. In Harlingen zijn er via het sociaal plan ongeveer 50 werknemers uit de scheepsbouw vrijgekomen. Bij het scheepsbouwbedrijf Peters Kampen zijn er circa 130 scheepsbouwers die getroffen zijn door het faillissement. Allemaal personeel dat nu ingezet zou kunnen worden.’

‘Maar ook in de ondersteunende industrie zijn er ruim 150 metaalarbeiders vrijgekomen door faillissementen en reorganisaties zoals bij IMPAS en MSN, Wärtsilä inbouwmotoren, Bot Groningen, SEC Groningen. De betrokken werknemers zitten nog steeds zonder vast werk en het gros is al helemaal niet terug gekomen in de scheepsbouw.’

Erbarmelijk

De flexschil van Oost-Europese werknemers zorgt volgens Kuiper vaak voor ‘ermbarmelijke arbeidsomstandigheden’. ‘De Roemenen werken 56 uur per week en krijgen hiervoor het minimumloonweek loon betaald. Overigens krijgen de Roemenen niet 56 uur, maar slechts 40 uur per week betaald. Niet werken is geen salaris dus vrije dagen en ziekte zijn voor eigen rekening. Huisvesting bestaat vaak uit campings of andere vooral goedkope accommodaties.’

Zo kunnen de scheepsbouwers rekenen met een tarief van nog geen 9 euro per uur. En dit, zegt de bestuurder, is de werkelijke reden waarom er in de scheepsbouw gekozen is om te werven in Polen en Roemenië.

Extra middelen inzetten

FNV Metaal gaat extra middelen inzetten om deze praktijken tegen te gaan, zegt Kuiper. ‘De werknemers behoren minimaal conform de cao Grootmetaal (metalektro) te worden beloond en dat is nu niet het geval. Het wordt een hele klus om die naleving te gaan vorderen. Het aanbieden van de Polen en Roemenen gebeurt door professionele organisaties die de mazen in wet opzoeken en werken via o.a. Cypriotische  postbusadressen. Dergelijke firma’s leveren ongeveer een 3.000 tot 5.000 werknemers aan de scheepsbouw in West Europa. Nog een hoop te doen dus.’ (Bron: FNV)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief