Ontwerp wind-assisted schip voor Switijnk Shipping is een feit

1103
Rotor Sails zijn verticale, draaiende cilinders op het dek die een voortstuwende beweging creëren volgens het Magnus effect; de voorwaartse kracht die ontstaat uit een draaiende beweging. (Illustratie C-Job)

HOOFDDORP C-Job Naval Architects heeft aan de Nederlandse scheepvaartmaatschappij Switijnk Shipping het ontwerp geleverd voor een wind-assisted (deels door wind aangedreven) general cargo schip. Het schip van 8500 DWT wordt uitgerust met twee Norsepower Rotor Sails die de hoofdmotoren ondersteunen. Hiermee wordt naar verwachting zo’n veertien procent brandstof bespaard.

Switijnk Shipping is een familiebedrijf met meer dan 100 jaar ervaring binnen de internationale zeevaart. Het bedrijf voert sinds 2009 twee schepen, MS Ameland en MS Skylge (beiden 7600 ton), en streeft naar blijvend lange termijnrendement in plaats van korte termijnvoordelen. Als milieubewust bedrijf wil Switijnk Shipping met het concept van de FF8500 Flettner Freighter een leidende rol spelen bij het verduurzamen van de vrachtvaart door gebruik te maken van windondersteuning voor voortstuwing.

Groter
Switijnk Shipping benaderde C-Job nadat het bedrijf eerder voor het Europees Interreg Project S@il een Flettner Freighter van 4500 DWT had ontworpen. Dit kleinere schip had vier Rotor Sails. Na het bestuderen van de overheersende windpatronen op de voorgenomen vaarroutes van Switijnk besloot C-Job een nieuw schip te ontwerpen, de FF8500, met twee grotere Rotor Sails.

Rotor Sails zijn verticale, draaiende cilinders op het dek die een voortstuwende beweging creëren volgens het Magnus effect; de voorwaartse kracht die ontstaat uit een draaiende beweging. Omdat het Magnus effect haaks op de windrichting optreedt, wordt het optimale effect bij Flettnerschepen bereikt als de windrichting 90 graden op de vaarrichting is.

Duurzame stuwkracht
‘Onze ervaringen binnen het project S@il wezen uit dat Rotor Sails vergeleken met andere wind-assisted systemen de grootste haalbaarheid hebben’, legt C-Job manager Jelle Grijpstra uit. ‘De effectiviteit van Rotor Sails is succesvol gebleken. Verder zijn ze makkelijk in gebruik, veilig, redelijk stil en goedkoper dan andere systemen. Er is ook geen extra bemanning nodig.
‘In samenspraak met de Finse Rotor Sails producent Norsepower concludeerden we dat twee grotere Rotor Sails het meest effectief zijn voor dit project. Die leveren een vergelijkbare voorwaartse kracht als vier kleinere. En met twee Rotor Sails voor- en achterop het schip is er geen kans op windschaduw die de prestaties beïnvloedt.’

Duurzame aandrijving
Welke hoofdmotoren de FF8500 krijgt is nog niet besloten. “Switijnk heeft een heldere visie op duurzame scheepvaart en we zijn blij dat we onze kennis met hen kunnen delen. Wij hebben een omvangrijke staat van dienst in het integreren van systemen en hebben alle opties doorgenomen die kunnen helpen bij het waarmaken van hun ambities. We hebben ruimte vrijgehouden voor LNG motoren. Of die gebruikt worden, hangt af van LNG-bunkervoorzieningen op de routes van Switijnk.’

Testproces
Nu het conceptontwerp af is, is testen bij het Maritiem Research Institute Netherlands (MARIN) de volgende stap. Het doel van het Velocity Prediction Program is om het ontwerp te valideren en de brandstofbesparing te bepalen. ‘Als de investeerders hierna overtuigd zijn en de financiering rond is, kan Switijnk verder gaan met het selecteren van een scheepswerf die het schip gaat bouwen.’