‘Onrust over achterstand Code 95-trainingen is ongegrond’

276

De Nederlandse chauffeur is juist goed bezig met het halen van zijn Code 95-modules. Opleidingsinstituut Code 95 Nederland reageert hiermee op berichten in de logistieke- en transportmedia waarin staat dat een ruime meerderheid van de chauffeurs niet op tijd klaar zou zijn met hun Code 95-trainingen.

‘Als wij onze eigen cijfers extrapoleren, zien wij geen enkele reden tot onrust’, zegt Eric Tolboom van Code 95 Nederland, een dochter van de Verkeersveiligheid Groep Nederland. ‘De onrust komt volgens ons vooral omdat er onduidelijkheid bestaat over het aantal chauffeurs dat in Nederland moet trainen. De markt volgend, zeggen wij dat er momenteel maximaal 90.000 ‘Onrust over achterstand Code 95-trainingen is ongegrond’Nederlandse vrachtwagenchauffeurs actief zijn. Daar komen nog ruim 30.000 buschauffeurs bij.’

‘Genoeg capaciteit’

Afgaande op wat er bij het CBR over het aantal getrainde chauffeurs bekend is en dat vergeleken met de eigen cijfers, ziet Tolboom het daarom helemaal niet somber in. ‘Begin dit jaar waren er al ruim 33.000 chauffeurs helemaal klaar. Volgens het CBR hadden toen al 90.000 chauffeurs tenminste drie van de vijf verplichte trainingen gevolgd. Dat betekent dat er tot september 2016 maximaal 180.000 trainingen gegeven moeten worden. Als wij onze eigen cijfers doorrekenen, komen we op ongeveer hetzelfde uit dus dat lijkt valide. Voor dat aantal is er in Nederland meer dan voldoende opleidingscapaciteit voorhanden.’

Oude cijfers

Tolboom benadrukt verder, dat alle cijfers van eind 2013 zijn en daarmee al een half jaar oud. ‘Het CBR heeft nog geen nieuwste stand van zaken over de eerste helft van 2014. Maar intussen is het aantal gegeven cursussen natuurlijk weer gestegen. Naar onze eigen intake van de laatste maanden kijkend, zien we dat de Nederlandse chauffeur over het algemeen netjes doortraint. Uiteraard zijn wij ons ervan bewust dat wij door onze omvang mogelijk een wat zonniger beeld hebben.’ (Bron: Code 95 Nederland)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief