‘Onnodige handelsbarrières remmen economische groei’

486

‘In december staat een conferentie van de Wereldhandelsorganisatie (WTO) gepland. De verwachtingen van het Nederlandse bedrijfsleven zijn hoog gespannen. Maar laten we ons dit keer niet blindstaren op tarieven alleen. Nederlandse handels- en productiebedrijven hebben ook last van voorschriften en administratieve handelingen die niets met tarieven te maken hebben.’

Machiel van der Kuijl (algemeen directeur van EVO) en Bart Jan Koopman (algemeen directeur van Fenedex) schrijven dit vandaag op de opiniepagina van het FD.

‘Onnodige handelsbarrières remmen economische groei’‘Zogeheten non-tarifaire handelsbarrières staan niet alleen een ongehinderde goederenstroom in de weg, ze remmen ook de groei van onze economie. De Europese Commissie waarschuwde eerder deze maand nog voor een wildgroei aan nieuwe – protectionistische – handelsbarrières. Dit zou ‘het fragiele herstel van de wereldeconomie’ niet ten goede komen. Een onderzoek van de Wereldbank van begin dit jaar onderschrijft deze zorg. Het wegnemen van invoertarieven, tarifaire handelsbarrières dus, zou het wereldwijde BBP met 0,7 procent doen stijgen. Maar: het wegnemen van non-tarifaire handelsbarrières zou resulteren in een wereldwijde toename van het BBP met 5%. Handelsstromen zouden namelijk met 15 procent stijgen. Voor ons land, dat 30 procent van het nationaal inkomen aan handel dankt, een potentiële opsteker.’

Opkomende markten
‘In recente handelsakkoorden met Zuid-Korea, Colombia en Peru werd al een eerste aanzet gemaakt met het terugdringen van onnodige voorschriften en administratieve handelingen. De EU moet dit voortzetten met opkomende markten als Rusland, India en China. In deze landen raken goederen nog weleens ‘zoek’ of staan ze om onduidelijke reden lang stil.’

Dubbele controles
‘Duidelijke afspraken over de gemiddelde tijd dat goederen aan de grens mogen stilstaan zijn noodzakelijk. Ook moeten dubbele controles met onnodige administratieve lasten worden aangepakt. De afstemming ‘Onnodige handelsbarrières remmen economische groei’tussen de verschillende overheidsdiensten aan de grens, zoals voedsel en warenautoriteiten en milieudiensten, moet beter. Zo voorkom je dat goederen na een maand alsnog worden teruggestuurd door een miniem afrondingsverschil in het gewicht. Meer transparantie draagt hopelijk ook bij aan vermindering van de corruptie van douaniers.’

Hoge kosten
‘Iedere keer dat een zending vertraging oploopt door een nieuwe controle resulteert dat in hoge kosten voor het bedrijfsleven – veelal meer dan duizend euro per dag. Kosten die bedrijven overigens vaak doorberekenen aan de consument.’ (Bron: EVO)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter