Ongerustheid over Belgisch goederentransport per spoor

348

Belgische werkgevers uit alle hoeken van het land slaan alarm. Een deel van het goederenvervoer per spoor dreigt weg te vallen als de overheid geen subsidies meer geeft. Volgens de werkgevers worden de havens dan onaantrekkelijk en dreigen heel wat grote chemie- en staalbedrijven hun vestiging te sluiten.

Ongerustheid over Belgisch goederentransport per spoorVerspreid vervoer is een dienst waarbij geïsoleerde goederenwagons vanuit verschillende sites bijeengebracht worden naar een rangeerstation en daar samengesteld worden tot een volledige trein. Een tijdrovende en dure activiteit waarvoor de meeste privé-spoorbedrijven de neus ophalen en die dus vrijwel uitsluitend door de traditionele spoorwegmaatschappijen uitgevoerd wordt.

Duurzame oplossing
‘De werkgevers vragen zeer dringend een duurzame oplossing om de dienst verspreid vervoer in het leven te houden.’ Die noodkreet werd uitgestuurd door het VBO en de regionale werkgeversorganisaties. De aanleiding vormden de halfjaarcijfers van NMBS Logistics, de goederendochter van de NMBS. Die waren voor het eerst positief. Maar tegelijkertijd waarschuwde NMBS Logistics at er dringend een oplossing moet komen voor het verspreid vervoer dat structureel verlieslatend is.

Geen alternatief
Tot 30 juni kreeg verspreid vervoer nog 15 miljoen euro per jaar steun van de federale overheid. Zonder die steun is het verspreid vervoer niet rendabel en om niet opnieuw in de rode cijfers te belanden dreigt NMBS Logistics er daarom mee dit transport sterk af te bouwen. Volgens Voka, de Kamer van Koophandel, zou dat een ramp zijn omdat voor sectoren als de chemie en het staal vaak geen alternatief hebben.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter