Onderzoek naar railterminal op Lage Weide in Utrecht

209

Een samenwerking tussen bedrijfsleven, gemeente en brancheorganisaties verenigd in ‘Port of Utrecht’ gaat een onderzoek uitvoeren naar de kansen voor een railterminal op industrieterrein Lage Weide in Utrecht. Adviseurs- een ingenieursbureau Logitech uit Driebergen leidt het onderzoek.

Lage Weide ligt pal naast de spoorbaan Amsterdam – Utrecht en kent twee aansluitingen op het industrieterrein. De eerste leidt naar het spooremplacement Atoomweg en kent diverse fabrieksaansluitingen. De tweede aansluiting betreft een verbindingsspoor naar het bedrijf Bonder Recycling en Overslag, dat zich bezig houdt met up-cyling van minerale reststromen en Hupac verhoogt frequentie spoorshuttle R’dam - Busto Arsizioop- en overslag voor ProRail. Verder beschikt deze locatie over een eigen haven aan het Amsterdam-Rijnkanaal.

Geen miljoenen
‘We kijken naar twee aspecten’, legt Jacques van Wees van Logitech uit. ‘Welke goederenstromen komen in aanmerking voor een modal shift van weg naar spoor en op welke wijze kunnen de partners dit realiseren? We moeten het doen met deze bestaande aansluitingen anders lopen de kosten al gauw in de miljoenen. En dat is niet de bedoeling.’

Mental shift
Voor de gemeente Utrecht is het belangrijk dat er een verschuiving in de ‘modal shift’ optreedt: van vervoer over de weg naar vervoer over het spoor en het water. Voorwaarde is wel dat deze milieuvriendelijke vervoersalternatieven ook concurrerend zijn ten opzichte van het wegvervoer. Het spoor wint het bijvoorbeeld op punten van de vrachtwagen als afstand, veiligheid, grote volumes en CO2-uitstoot zwaar meetellen. ‘Logitech kijkt dus met name naar import- en exportstromen, grote binnenlandse volumes en bijvoorbeeld naar de aanvoer voor grote distributiecentra als van de HEMA, de WE en Lays op Lage Weide. Voor alles is het zaak dat de ondernemers van Lage Weide ook warm gaan lopen voor het spoor. Maar dat is een kwestie van mental shift.’

Postzegelniveau
Ook Carel Robbeson – onafhankelijk adviseur bij Railtrade – ziet een railterminal op Lage Weide wel zitten. Hij wijst erop dat het project niet teveel moet focussen op plaatselijke winstpuntjes als minder lokale vrachtwagenkilometers. ‘Milieuwinst haal je niet op postzegelniveau. Kijk op nationaal of Europees niveau. Milieuwinst én prijsvoordeel pakt de trein met name op de langere afstanden. Vervolgens ligt de vraag voor wat voor een type terminal in Lage Weide het beste past. Een tweede Utrechtse containerterminal ligt niet voor de hand. Veel inlandse containerterminals kunnen hun hoofd moeilijk boven water houden. Laat dat een waarschuwing zijn. Nee, ik stel voor om een Railport te bouwen. Dat is een combinatie van een overslagterminal en een logistiek centrum. In Tilburg en Veendam staan de eerste twee Railports van Nederland en die draaien heel goed. Hier kunnen zowel complete bulkladingen (zand en grind), diverse wagonladingen als deelladingen worden overgeslagen van vrachtauto’s op de trein en het binnenschip. Maar er is ook ruimte voor overslag van bijvoorbeeld enkele rollen staal of pallets. Bovendien bieden Railports aanvullende, logistieke diensten.’ (Bron: RailCargo)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief