Onderzoek naar LNG op shortsea-schepen

552

Het projectconsortium LNG for Short Sea Shipping heeft acht schepen geselecteerd voor toepassing van LNG als transportbrandstof. Het zijn zowel nieuwe ontwerpen en nieuwbouwschepen als bestaande schepen van Wagenborg Shipping, Damen Shipyards, Meyer Werft en Conoship International.

Onderzoek naar LNG op shortsea-schepenDe afmetingen van de gekozen schepen variëren van circa 80 meter tot en met 160 meter in lengte en een tonnage van circa 2.500 tot 18.000 GT. Voor deze schepen wordt onderzocht wat de kosten zijn voor de aanschaf en het gebruik van LNG installaties in vergelijking met scrubber technologie en het gebruik van laag zwavelige marine diesel.

Elk van deze schepen heeft daarbij zijn eigen specifieke vaarprofiel, waardoor een globaal inzicht verkregen wordt over de haalbaarheid van LNG voor een bepaald scheepstype met een bijbehorende vaarroute en vaarsnelheden. Niet alleen vrachtschepen worden onderzocht worden in deze fase. Er wordt ook gekeken naar ferries, bunkerschepen en baggervaartuigen die in de kustwateren opereren.

Voor elk scenario wordt onderzocht welke optie technisch, operationeel en economisch het meest aantrekkelijk is. De partijen verwachten veel van de uitwisseling van de beschikbare kennis binnen het consortium en de mogelijkheden om als short sea shipping sector de LNG ontwikkelingen in de maritieme sector te stimuleren.

LNG for Short Sea Shipping kent de volgende partners: Bureau Veritas, CMTI, Cofely West Industrie, Conoship International, Cryonorm Projects,  Damen Shipyards Bergum, Econosto, Koers & Vaart, Lloyds Register, LNG24, Meyer Werft, Pon Power, Rolls Royce Marine, Sandfirden Technics, VIV, Wagenborg Scheepvaart en Wärtsilä.
Het project wordt ondersteund door TKI Gas en het Ministerie van Economische Zaken en duurt tot december 2014.

Meer informatie: www.lngholland.com