Onderzoek naar CargoBeamer spoorterminal voor Westland

542

NIEUWGEIN – Het Cluster Agrologistiek Westland, CargoBeamer en Ballast Nedam gaan gezamenlijk onderzoek doen naar de mogelijkheden van een CargoBeamer spoorterminal voor het Westland. Met deze terminaltechniek is het mogelijk om vrachtwagentrailers/opleggers  efficiënt uit te wisselen tussen de weg en het spoor. De drie partijen hebben hiervoor een intentieovereenkomst ondertekend tijdens de Fruit Logistica 2015 in Berlijn.

http://www.cargobeamer.eu/De terminaltechniek van CargoBeamer maakt het mogelijk om opleggers veilig en kostenefficiënt te vervoeren via het spoor. Hiervoor hoeven geen technische aanpassingen aan de opleggers te worden gedaan of containerkranen te worden ingezet.

Meegroeien

De terminal is modulair ontworpen en kan meegroeien met de gevraagde capaciteit. Dit maakt het mogelijk om een zeer grote groep vrachtverkeer, die nu is aangewezen op de weg, per spoor te gaan vervoeren.

Hierdoor wordt de Europese railinfrastructuur voor goederen vervoer beter benut. Goederenvervoer over lange afstanden per spoor is sneller en veroorzaakt minder CO2-uitstoot dan wegtransport. De reductie van CO2-uitstoot kan oplopen tot circa 70% en het energieverbruik wordt verminderd met 60%.

Binnen zestien uur

Snel en energiezuinig transport zijn belangrijke voorwaarden voor de distributie van versproducten uit het Westland. De agrologistieke dienstverleners in het Westland zorgen voor snelle levering van veelal gekoelde producten met een beperkte houdbaarheid. Over een afstand van 1.000 km kan met wegtransport binnen zestien uur worden geleverd. Vooral Duitsland, Oost-Europa en Groot-Brittannië vormen een belangrijke afzetmarkt voor de producten uit het tuinbouwhart van Nederland. Daarmee is ook het handhaven van de bereikbaarheid van de regio Westland van groot belang. Een CargoBeamer terminal zou de dagelijkse stroom van vrachtverkeer van en naar het Westland kunnen terugdringen en de verkeersdruk in de regio Rotterdam verminderen. (Bron: Ballast Nedam)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief