Ondernemers willen dat minister Schultz inspectietarieven aanpast

540

ROTTERDAM – TLN/FENEX, Deltalinqs en het AIP vinden dat onmiddellijk ingrijpen in de inspectietarieven noodzakelijk is om de positie van Nederland als logistiekland veilig te stellen. Uit onderzoek bleek dat controles van de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) in de haven van Rotterdam een stuk duurder zijn dan bijvoorbeeld in Antwerpen. Voor reguliere importcontroles is het verschil 45 tot 72%.

Minister: ‘Nog geen alternatief gehad voor huisvuil binnenvaart’In de aanbiedingsbrief laat minister Schultz van Haegen desondanks weten dat het huidige beleid geen aanpassing behoeft. De hogere inspectietarieven zouden immers gecompenseerd worden door lagere logistieke kosten elders in de keten. Het bedrijfsleven vindt dit een bijzondere uitspraak aangezien er diverse logistieke kosten niet zijn meegenomen in het onderzoek. ‘Zo lijkt het er toch sterk op dat naar een bepaalde conclusie toegeschreven wordt. Te meer omdat dit onderzoek juist aantoont dat het goedkoper is voor Nederlandse importeurs om via Belgische en Duitse mainports lading te importeren dan om te werken met Nederlandse havens. Dit gaat volkomen in tegen de Nederlandse ambitie om in 2020 logistiekland nr 1 van Europa te zijn én te streven naar een gelijk Europees speelveld.’

Lees ook:
Kosten in haven Rotterdam tot 72% hoger dan in Antwerpen

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief