Ondernemers blij met ‘nieuwe voordeur’ Amsterdamse haven

310

AMSTERDAM – ‘De haven krijgt een nieuwe voordeur. Wij zijn heel erg blij dat er na alle genomen stappen nu eindelijk een definitief JA is voor de nieuwe zeesluis’, aldus Paul Wevers, voorzitter van de Amsterdamse havenbranche- vereniging ORAM.

B&W Amsterdam geeft groen licht voor nieuwe zeesluis‘Het is goed dat de Amsterdamse gemeenteraad heeft besloten 105 miljoen euro te investeren in de nieuwe zeesluis. Het is in lijn met de eerdere positieve besluiten van het Rijk en de Provincie. Op korte termijn realiseren van een grotere sluis is voor veel bedrijven essentieel om te blijven groeien en investeren in de regio.’

‘Rol van de overheid’

Het is volgens ORAM een van de meest essentiële rollen van de overheid om in vitale infrastructuur te investeren om groei van de economie te faciliteren. ‘Wat ORAM betreft is de investering in een nieuwe, grotere sluis daarvan een schoolvoorbeeld. Een grotere sluis is nodig voor de grotere schepen die naar Amsterdam komen. Het is de basis voor behoud en groei van de bedrijven en arbeidsplaatsen in de haven.’

Waarom?

Bereikbaar, betrouwbaar en beschikbaar zijn volgens de ondernemers de sleutelwoorden als het gaat om de sluis, de voordeur van de Amsterdamse havenregio. ‘Een bredere sluis maakt de haven bereikbaar ook voor de nieuwe generatie grotere zeeschepen. De nieuwe sluis heeft daarnaast een minimale uitval en is betrouwbaar zodat het logistieke proces door kan lopen zonder vertraging en bijbehorende kosten. Een diepere sluis is onafhankelijk van het tij beschikbaar, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Dit verbetert de doorstroom en vermindert vertragingen.’

Werkgelegenheid

Het havengebied levert werk aan ruim 59.000 mensen. ‘Het is een haven met veel toegevoegde waarde voor de Metropoolregio. Maar liefst 60% van alle inkomende goederen wordt lokaal verwerkt. Dit in tegenstelling tot andere grote zeehavens in de Hamburg/Le Havre range. Het betekent werkgelegenheid voor de regio. De haven heeft een aandeel van ruim 5% van het totaal van de werkgelegenheid in het Noordzeekanaalgebied. De haven is daarmee wat betreft werkgelegenheid vergelijkbaar met andere belangrijke clusters in de Metropoolregio Amsterdam, zoals de ICT (met een aandeel van 5%) en het financiële cluster (met een aandeel van 6%).’ (Bron: ORAM)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief