Omzet wegvervoer groeit volgend jaar volgens ING met 1,5%

292

Na een omzetdaling van 1,5% kan het Nederlandse wegvervoer volgend jaar een beperkte omzetgroei van 1,5% realiseren. Vervoerders in fysieke distributie springen er volgens de ING relatief goed uit. Deze deelsector wordt ook het minst geraakt door de internationale loonkostenconcurrentie.

Doordat grote internationale Nederlandse wegtransporteurs zich in toenemende mate concentreren op de regie en meer actief zijn in logistieke dienstverlening zullen deze bedrijven een hogere omzetgroei kunnen realiseren.

Volvo Fuel Concept op Carrosserie Vakdagen in VenrayTerwijl Nederland het moet hebben van de export, krimpt hier het Nederlandse marktaandeel.  Het binnenlandse vervoer van consumentengoederen (vooral non-food) en bouwmaterialen bereikt een bodem. Het vervoer voor industriële verladers neemt volgend jaar wel weer toe.
 
Het verschil  
De wegtransportsector telt circa 11.600 bedrijven. Gemiddeld 60% (binnenlands vervoer) tot 80% (internationaal vervoer) van de bedrijven behaalt na aftrek van ondernemersinkomen een negatief rendement. Toch realiseert nog altijd 10% tot 18% een rendement hoger dan 3%. Slechts een kleine 100 bedrijven beschikken over meer dan 100 trekkende eenheden. Geholpen door overnames consolideert de sector en gaat dit segment steeds meer vervoeren. Op termijn zou zelfs een 80/20 verhouding kunnen ontstaan. De marges zijn in het wegtransport door concurrentiedruk marginaal. Hierdoor loopt het verschil tussen koplopers en volgers op.  (Bron: ING)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter