Om te overleven moet logistiek intensiever gaan samenwerken

667

Wie succesvol wil ondernemen in de logistieke sector moet nieuwe wegen inslaan en intensiever samenwerken. Want alleen met de expertise van partners kun je inspelen op de veranderende markt en beantwoorden aan de behoeften van de consument. Om de logistieke toppositie van Nederland te handhaven, moeten ondernemers de krachten bundelen. Dat werd duidelijk tijdens het seminar over Transport en Logistiek tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament.

In de Nederlandse logistieke markt willen consumenten meer voor minder geld. Bovendien is service belangrijker dan ooit. Volgens Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland, moeten ondernemers continu inspelen op nieuwe taken. Ontzorgen bijvoorbeeld, door te anticiperen op toekomstige behoeften en klanten zo veel mogelijk werk uit handen te Om te overleven moet logistiek intensiever gaan samenwerkennemen. Om dat te bereiken, moeten zij intensiever samenwerken met verladers en collega-logistieke bedrijven. ‘Samen kunt u nieuwe logistieke concepten ontwikkelen, efficiënter werken en uiteindelijk uw klant een stap voor zijn. En dat vergt wellicht een ander type ondernemerschap.’

Betrouwbare partner
Volgens econometrist en gastspreker Jack van der Veen heerst er nog veel wantrouwen tussen ondernemers in de sector. Dat is uiteraard geen goede basis voor een partnership in de voorraadketen. ‘We laten echt kansen liggen. Gelukkig kan iedereen leren samenwerken. Ondernemers moeten daarvoor eerst naar zichzelf kijken en daarna met elkaar om de tafel gaan. In de ideale situatie werkt u samen op basis van eerlijkheid, betrouwbaarheid, integriteit, transparantie en openheid. Deze eigenschappen zijn de basis voor succes.’

Ook binnen organisaties moet meer worden samengewerkt door de mensen op de werkvloer hun handen uit de mouwen steken en de denkers op kantoor. Processen kunnen alleen optimaal verlopen als beide partijen daarvoor hun best doen. Er is een nieuw type leiderschap nodig waarbij coaching en communicatie centraal staan.

Werk samen om te concurreren
Volgens Henk de Bruijn van Havenbedrijf Rotterdam moet de houding binnen de hele branche enigszins veranderen. Zijn motto luidt: ‘Shift happens’, en in een zeer hoog tempo. ‘Zet volledig in op business intelligence, analyseer de concurrentie en de behoeften van uw klanten. Misschien komt u erachter dat u buiten de grenzen van uw bedrijf moet zoeken om uw positie op de markt minimaal te behouden. Heeft u de specialisatie nodig van andere ondernemers? Wees dan niet bang om een samenwerking aan te gaan. Door ketendenken te optimaliseren en zo processen te verscherpen, kunt u blijven concurreren. Want wie wil vermenigvuldigen, moet eerst leren delen. Ook een vorm van doorschakelen: de eerste stap is vaak de belangrijkste.’ (Bron: ABN AMRO)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter