OM eist boete van negen ton tegen ProRail en Keyrail

650

ROTTERDAM – Het Openbaar Ministerie heeft bij de rechtbank in Rotterdam een boete van 900.000 euro geëist voor zowel spoorbeheerder Prorail als exploitant Keyrail voor hun rol voor, tijdens en na de ethanolbrand op het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht op 14 januari 2011.

De brand ontstond toen twee wagons op elkaar botsten tijdens het rangeerproces. Eén wagon die ethanol bevatte vatte vlam. Beide verdachten wordt zowel het ontstaan van de ethanolbrand als de wijze waarop de ethanolbrand werd bestreden verweten.

Voorschriften overtreden

Volgens de officier van justitie zouden meerdere veiligheidsvoorschriften zijn overtreden. Zo zou er zijn ‘geheuveld’ terwijl het heuvelprocessysteem niet storingsvrij was en werden diverse storingsmeldingen van het heuvelprocessysteem genegeerd. Tijdens de brand zijn niet direct maatregelen getroffen om de mogelijke gevolgen te beperken of weg te nemen. Twintig reservoirwagens met LPG en/of stikstof OM eist boete van negen ton tegen ProRail en Keyrailwerden niet direct verplaatst uit de nabijheid van de brandende ethanolwagon en hulpverleningsinstanties kregen niet tijdig de benodigde informatie. Hierdoor zijn volgens de officier van justitie te veel risico’s genomen bij de bestrijding van incidenten waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn.

Beter opleiden

De officier van justitie is van mening dat door de schuld van beide verdachten een ethanolwagon is gaan branden waardoor gevaar voor goederen en levens is ontstaan. Voorafgaand aan haar strafeis stelt zij dat ProRail en Keyrail professionele deelnemers in de spoorvervoerbranche zijn waarin met alle soorten gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Het omgaan met gevaarlijke stoffen vereist een proactieve opstelling, ProRail en Keyrail hanteren volgens de officier van justitie een reactieve bedrijfscultuur. Volgens haar ligt de nadruk op een heuvelproces dat onder alle omstandigheden doorgaat met het oog op commerciële doeleinden. Zij is van mening dat er onvoldoende aandacht is voor het opleiden van personeel. Zo ontbreekt een simulatie-mogelijkheid bij het complexe besturingssysteem. ‘Een piloot laat je ook niet vliegen zonder intensieve blootstelling aan crashscenario’s’,  aldus de officier van justitie.

Passende boete

ProRail en Keyrail waren volgens het OM ook niet in staat om de hulpdiensten van de nodige én juiste informatie te voorzien op het moment dat het er echt toe deed. De officier van justitie meent dat het gevolg hiervan een incident is met zeer risicovolle implicaties voor alle betrokkenen waaronder het personeel zelf, de hulpdiensten, de omwonenden en goederen. Zij is dan ook van mening dat een geldboete van € 900.000 voor zowel ProRail als Keyrail passend is.

Als referentiekader voor haar eis verwijst zij naar zaken als de Probo Koala, waarbij eenmalig gevaarlijk oliehoudend afval in Ivoorkust werd gedumpt, de zaak Odfjell, waarbij het ging om het ontbreken van een goed veiligheidssysteem bij een tankterminal voor chemische stoffen in de Europoort en de zaak Dow waarbij het ging om een gebrekkige veiligheidscultuur. (Bron: OM)

Nu ook vacatures op TotaalTrans. Plaats een vacature of bekijk ze nu!

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief