Olie uit wrak Baltic Ace

566

Rijkswaterstaat heeft de olie uit de gezonken Baltic Ace gehaald. Hiermee is de eerste fase van de berging afgerond. Het risico op milieuverontreiniging is hiermee grotendeels weggenomen.

Rijkswaterstaat is donderdag 29 mei gestart met de olieverwijderingswerkzaamheden op de wraklocatie van de Baltic Ace. De olietanks in het wrak die bereikbaar waren zijn leeggepompt en vervolgens gereinigd. Na het goede weer van de afgelopen weken zijn de weersomstandigheden momenteel Olie uit wrak Baltic Aceniet goed genoeg om te kunnen starten met de volgende fase van de berging. Zo gauw het weer het toestaat vervolgt Rijkswaterstaat de werkzaamheden met het aanbrengen van hijspunten op het wrak.

Olie verwarmen

De olie in het wrak was gestold. Voordat de olie kon worden verwijderd is de olie verwarmd tot ruim 80 graden. Vervolgens is de olie met het zogenaamde ‘Hottap-systeem’ uit de tanks gepompt. De olie wordt aan land aan een olieverwerkingsbedrijf aangeboden voor verdere verwerking.

In de zomer van 2015 wordt het wrak in zes stukken gezaagd en in delen geborgen. Door het wrak volledig op te ruimen verbetert de bereikbaarheid van de Rotterdamse haven, de veiligheid voor de scheepvaart en worden de milieurisico’s weggenomen.

Achtergrond

Op 5 december 2012 vond op de Noordzee een aanvaring plaats tussen autocarrier Baltic Ace en containerschip Corvus J op ongeveer 65 kilometer van Goeree-Overflakkee. De Baltic Ace zonk direct. Van de 24 bemanningsleden overleefden 13 het ongeluk. Het wrak ligt midden in een van de drukst bevaren internationale scheepvaartroutes van de Noordzee en hindert een vlotte en veilige doorvaart voor de 16.000 schepen die hier jaarlijks richting Rotterdam varen. Ook vormen de stookolie en de ruim 1400 auto’s aan boord van het scheepswrak een bedreiging voor het milieu. (Bron: RWS)

Lees ook:
Boskalis en Mammoet bergen autocarrier Baltic Ace (+ video)
Belastingbetaler draait op voor berging autocarrier Baltic Ace
Kosten wrakopruiming vaker te verhalen op scheepseigenaren

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief