Nutricia verplaatst vervoer van containers naar binnenvaart

977

ROTTERDAM – Nutricia gaat tussen Zoetermeer, Liverpool, Rotterdam en Venlo het vervoer van containers verplaatsen naar het water. Het betekent een modal shift van circa 4.000 vrachtwagenbewegingen.

Omzet binnenvaart stijgt 2,5%, ondernemer blijft optimistischIn totaal gaan 2.000 containers van 45 voet vanuit Zoetermeer naar het Europese distributiecentrum in Venlo. Vanuit dit distributiecentrum worden containers opnieuw geladen met producten voor de verschillende exportmarkten. Deze beide stromen worden nu per binnenvaartschip tussen Rotterdam en Venlo vervoerd. Het transport tussen Rotterdam en Zoetermeer vindt plaats over de weg. Een besparing van 585.000 wegkilometers en een CO2-reductie van 23%.

Niet sluitend

Logistiek adviseur Marco Huijsman van Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) sprewekt van de meest omvangrijke en innovatieve verschuiving naar het water van de afgelopen jaren. ‘Al in 2011 kwamen we met ons project Maatwerk Voorlichting Binnenvaart in contact met Nutricia in Zoetermeer. We werden benaderd met de vraag of we mee wilde denken aan een alternatief via the Blue Road op het traject Zoetermeer en Venlo. Ondanks het forse volume lukte het niet om een interessant alternatief per binnenvaart sluitend te krijgen. Met name het leeg terug vervoeren van containers bracht teveel kosten met zich mee. In 2013 zijn we opnieuw gaan rekenen waarbij we een combinatie konden maken met een importstroom van Nutricia op het traject Liverpool – Venlo.’

Complete keten

In de samenwerking tussen wegvervoerder van den Bogerd Transport, multimodale dienstverlener Samskip, binnenvaartoperator Danser en de containerterminals van European Gateway Services (EGS), een dochteronderneming van ECT, is gekozen voor de meest optimale wijze van vervoer, zowel qua efficiency als qua duurzaamheid. ‘Zo ziet de logistieke keten van de toekomst eruit’, vervolgt Huijsman. ‘De wegvervoerders, binnenvaartoperators en containerterminals bieden allemaal een deel van de oplossing om goederen slimmer door Europa te vervoeren. Door niet alleen te focussen op het stuk binnenvaart, maar gezamenlijk te kijken naar de complete keten is het pas echt mogelijk om de logistiek efficiënter te maken. Dat levert meer op dan het individueel uitschrijven van tenders op delen van de keten.’

Meer containers

BVB ziet de keuze van Nutricia als een opmars naar meer binnenlands containervervoer over water. Sinds 2011 heeft het BVB met steun van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en het Havenbedrijf Rotterdam circa 40.000 vrachtwagenbewegingen naar the Blue Road gebracht. ‘Op de waterwegen is nog ruimte genoeg en er ligt een uitgebreid netwerk aan containerterminals. Ieder bedrijf dat met enige regelmaat goederen laat vervoeren zou the Blue Road moeten overwegen. Of het nu gaat om bulk, babyvoeding of mobiele telefoons. In samenwerking met de wegvervoerder en andere partijen in de logistieke keten is er veel mogelijk.’

Meer nieuws van het BVB:
Rubber van weg naar water
BVB viert 25-jarig bestaan met een nieuwe voorzitter
BVB stuurt Keuringsdienst van water langs bij verladers

BVB onthult nieuwe informatieborden binnenvaart
BVB haalt 11.800 vrachtwagens naar het water

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief