‘Nu nog een doopvrouwe die redelijk hard kan gooien’

464

VUN TAO Rederij Doeksen heeft dinsdag 9 augustus op de werf van Strategic Marine in het Vietnamese Vun Tao de kiel gelegd van de tweede nieuwbouw LNG-veerboot (hull 388) van de rederij. ‘Nu nog op zoek naar een doopvrouwe die redelijk hard kan gooien’, vertelt directeur Paul Melles van Doeksen na de ceremoniële kiellegging.

Doeksen tekende in april contracten met Strategic Marine voor de bouw van de twee schepen. Vripack ontwierp het exterieur en het interieur, scheepsarchitect Nigel Gee vertaalde dat naar een bouwbaar geheel, het zogenoemde ‘structural and mechanical design engineering’.
kielleggingDe ceremoniële kiellegging van het eerste LNG-schip (hull 387) gebeurde al op 15 juli. ‘In de afgelopen weken is er al een start gemaakt met het samenstellen van diverse secties, die op een later moment samengevoegd gaan worden’, vertelt Melles. ‘Alles verloopt tot nu toe conform planning en daar zijn we erg blij mee. Al snel zullen de contouren zichtbaar worden.’

Toezichthouders
Naast Melles werd de kiellegging bijgewoond door vertegenwoordigers van de werf (management, voorlieden en opzichters), vlootinspecteur Ingmar Holterman, werktuigkundige Matthieu Kuiper en Lloyds Register.
Ingmar en Matthieu blijven de komende weken samen in Vietnam in hun rol als toezichthouders. Er moet tevens een aantal praktische zaken worden geregeld, zoals huisvesting en kantoorruimte. Daarnaast wordt met alle betrokken medewerkers van de werf en Lloyd’s Register kennis gemaakt. Na deze eerste gezamenlijke periode verblijven beide collega’s afwisselend, met korte overlappen, in Vietnam om het project te begeleiden.

Paradepaardjes
Melles spreekt van ‘twee innovatieve paradepaardjes’ als hij het heeft over zijn LNG-schepen. ‘Ze zijn voorzien van duurzame toepassingen als zonnepanelen en windturbines en schonere voortstuwing door LNG. De veiligheidssystemen zijn state-of-the-art. De navigatieapparatuur het neusje van de zalm. Ze zijn op alles voorbereid en letterlijk klaar voor de toekomst. Maar toch…
‘Want in de Romeinse tijd werd traditiegetrouw onder de mast een munt geplaatst, voor voorspoed. Maar aangezien veel moderne schepen niet beschikken over een mast, wordt tegenwoordig vaak een andere plek onder de kiel voor de munt gezocht. En in het geval van onze aluminium schepen, moeten we bekennen, dat er helemaal geen munt wordt geplaatst. Want metaal op metaal gaat corroderen. Stel je voor…’