NPRC neemt Overmeer over

427

De coöperatie van binnenvaartschippers NPRC neemt de Overmeer Transport Group over. Met deze bundeling ontstaat de grootste binnenvaartvervoerder van Nederland. Zo verstevigt de NPRC samen met Overmeer haar ladingpakket naar liefst 11 miljoen ton droge lading per jaar.

‘Het lastige economische tij raakt vrijwel elke sector, dus ook de binnenvaart en de binnenvaartondernemers’, schrijven de twee in een persbericht. ‘Het is een zware tijd waarin het bieden van transportgaranties en een full-service dienstverlening belangrijker en tegelijkertijd moeilijker wordt. Onderzoek na onderzoek wijst uit dat de enige manier voor de sector om haar hoofd boven water te houden, samenwerken is.’

Vriendschappelijk
‘Dat samenwerken zit de NPRC als coöperatie al sinds de oprichting in 1935 in de genen, hoe kan het ook anders’, zegt Stefan Meeusen, directeur van de NPRC. ‘Sinds jaren is de organisatie gericht een vruchtbare samenwerking met klanten, collega’s en verladers in een markt die wel als vechtmarkt wordt omschreven. Zo ontstonden ook de eerste gesprekken met vrije marktvervoerder Overmeer Transport Group.’

NPRC neemt Overmeer overDe overname vindt in ‘vriendschappelijkheid’ plaats. Eigenaar Johan Overmeer kan op deze manier, na bijna veertig jaar in het familiebedrijf, met een gerust hart een stapje terug doen. Hij blijft als adviseur nauw betrokken maar mag het roer uit handen geven.
Samen zijn de partijen goed voor het vervoer van 11 miljoen ton droge lading over de Europese wateren. Zo zijn zij groot genoeg om een – in deze tijd – noodzakelijke schaal te bewerkstelligen. Een schaal die waarborgt dat transportrisico’s kunnen worden gespreid en klanten een absolute vervoersgarantie kunnen krijgen. De combinatie is uniek: het bundelen van louter vrije markt en een meer coöperatieve vervoerder op deze schaal geeft de markt een ongekend dienstenaanbod.

‘Grootste onder de kleinen’
Voor de markt betekent het dat twee kleinere spelers samen uitgroeien tot de ‘grootste onder de kleinen’ of de ‘kleinste onder de grote’. Resultaten van de coöperatie komen ten gunste van de leden, de vervoerders, niet van grote multinationals of aandeelhouders. In die zin alleen al, is de overname zeer bijzonder: samen nemen de individuele schippers een serieuze plek in, in een markt van grote spelers.

Voor verladers betekent de bundeling van Nederlandse krachten nog meer (vervoers)zekerheid en transport- en tijdsoptimalisatie in het logistieke proces. En door dat alles valt ook in de footprint in de keten aanzienlijk voordeel te behalen. Daarbij kan de combinatie een full service logistieke dienst leveren op alle Europese wateren. Van de Randstad en het Ruhrgebied tot de kanalen in Frankrijk en Duitsland, en van schepen met capaciteit van 250 tot 5000 ton droge lading.

Alleen winnaars
‘Het resultaat kent alleen maar winnaars’, zegt Meeusen. Terwijl de binnenvaart bekend staat als een vechtmarkt, legt ook hij vooral de nadruk op samenwerking. ‘Met 11 miljoen ton gezamenlijk, kunnen we risico’s spreiden, vervoersgaranties bieden en nog duurzamer onze reizen transporteren. En voor de leden van de coöperatie en de vervoerders van Overmeer creëren we zo een stabiele toekomst.’
NPRC en Overmeer gaan morgen niet ineens anders de markt in. Meeusen: ‘Zeker niet. We zijn en blijven bescheiden. Met de overname blijven we aan het roer van onze eigen toekomst, maar zonder anderen komen we nergens.’

Over de NPRC
De NPRC vervoert jaarlijks circa 7 miljoen ton droge lading over de Europese vaarwegen. De coöperatie, bestaande uit circa 85 binnenvaartschepen, vertegenwoordigt een gezamenlijk laadvermogen van 175.000 ton. De NPRC gelooft in samenwerken en innovatie: de coöperatie won eerder de Lean and Green Award en vaart – met trots – ‘groen’ voor bijvoorbeeld AKZO Nobel en Bayer Material Science.

Over Overmeer
Overmeer is een familiebedrijf gevestigd in 3 landen: Nederland, Duitsland en Frankrijk. Overmeer, winnaar van de Lean and Green Award in 2011, was in 2013 goed voor het vervoer van 4 miljoen ton droge lading, met name op de Duitse en Franse kanalen zijn de relatief kleinere schepen van Overmeer specialist in de markt.

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief van TotaalTrans

Volg TotaalTrans op Twitter