Noren bouwen revolutionaire elektrische hoge snelheid veerboot

660
De veerboot vaart straks met een kruissnelheid van ruim 42 kilometer per uur tussen Stavanger en Hommersåk aan de Noorse westkust. (Illustratie NCE Maritime CleanTech)

STAVANGER Noorwegen krijgt van Europa 11,7 miljoen euro voor het ontwikkelen van een elektrische ‘zero emission’ veerboot. Deze moet in de toekomst met hoge snelheid gaan varen tussen Stavanger en Hommersåk aan de Noorse westkust.

De Europese miljoenen komen uit het Horizon2020 onderzoeksprogramma. De 11,7 miljoen euro is volgens initiatiefnemer NCE Maritime CleanTech een van de grootste bedragen die ooit aan subsidie zijn gegeven uit het programma. Onderdeel van het Noorse project zijn ook twee studies voor hetzelfde soort vaartuig op de Belgische vaarwegen en op de Thames in London.

Belangrijk project
Het project moet leiden tot een nieuw volledig elektrisch hoge snelheid veerboot. Nieuwe technieken in de bouw van het schip moeten zorgen voor 25% lagere productiekosten en 70% lagere kosten voor engineering. Op de veerboot kunnen straks 150 passagiers en 20 fietsen. De veerboot vaart met een kruissnelheid van ruim 42 kilometer per uur. Het vier jaar durende project begint in de lente van dit jaar.

De veerboot wordt gebouwd op de Noorse scheepswerf Fjellstrand. ‘Dit is om verschillende redenen een belangrijk project’, vertelt sales manager Edmund Tolo van Fjellstrand. ‘Door het implementeren van de batterijtechnologie, lopen de Noorse veerboten voorop in de groene revolutie. En nu brengen we deze technologie naar de markt voor snelle schepen. Noorse scheepswerven ondervinden zware internationale concurrentie en door het verlagen van de productiekosten kunnen we nu veel competitiever worden.’

‘Revolutie’
Maritime CleanTech is een cluster van 75 Noorse maritieme bedrijven. Hege Økland spreekt als general manager van ‘een grote dag’ voor de cluster van bedrijven en vindt de subsidie een belangrijke waardering voor de leidende positie van de Noren in groene en slimme oplossingen voor de maritieme industrie. ‘Het project betekent een revolutie in de technologie voor zero emission en de manier van bouwen. Het zorgt er ook voor dat elektrisch aangedreven veerboten wat betreft de kosten aantrekkelijk worden om te gaan bouwen.’

Partner in het project is de provincie Rogaland. Deze provincie onderhoudt de verbinding tussen Stavanger en Hommersåk en wordt dan ook projectleider. ‘Ik ben heel erg blij met de financiële ondersteuning van Europa’, vertelt Solveig Ege Tengesdal van Rogaland. ‘Het is een belangrijke erkenning voor onze samenwerking met de Noorse industrie en de rederij Kolumbus die de verbinding onderhoudt. Het betekent dat niet alleen Rogaland, maar heel Noorwegen een belangrijke rol in de wereld kan gaan spelen in de ontwikkeling van dit soort technologie. Het zorgt voor een grote bijdrage aan de vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.’
De provincie betaalt een kleine 600.000 euro voor het maken van een demonstratie model van de nieuwe ferry.

Bedrijven
De Noorse bedrijven die meedoen aan het project behoren allemaal tot het cluster van Maritime CleanTech en bestaan uit Leirvik, Fjellstrand, Servogear, Wärtsilä en Hydro Extrusions Norway. Andere bedrijven en organisaties die meedoen aan het project zijn Wärtsilä Holland (Nederland), MBNA Thames Clippers (Verenigd Koninkrijk), Universiteit van Strathclyde (Verenigd Koninkrijk), Fraunhofer IEM (Duitsland), HSVA (Duitsland) en Waterwegen & Zeekanaal NV (België).