Nog lange weg voor Belgische wet tegen dumpprijzen binnenvaart

349

Er moet nog veel gesleuteld worden aan het Belgische Koninklijk besluit (KB) voor de wet op het verbod van dumpprijzen in de binnenvaart van kracht wordt. Volgens werkgeversorganisatie Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) bestaat er echter geen eenvoudig recept om de problemen op te lossen waarmee de binnenvaart sector zegt te kampen in België. ‘Wij blijven hopen op Europees begrip voor de binnenvaart.’

Vaker boetes in BelgiëHet onlangs goedgekeurde KB expliciteert vooral bestaande wetgeving, en vertelt volgens VBO dat dumping ook in de binnenvaartsector niet mag. ‘Maar het draait vooral om een voorontwerp van wet waar momenteel aan wordt gesleuteld. Het blijkt niet eenvoudig om de juiste balansen te vinden. Dat dumpingprijzen moordend zijn voor een sector begrijpt iedereen, maar het kan niet de bedoeling zijn te vervallen in minimumprijzen. Het is ook een hele opgave om te definiëren wat een ongeoorloofde prijs precies is. Voorts zijn er nog onduidelijkheden over welke rol de Commissie Binnenvaart moet spelen inzake het vastleggen van criteria en op het vlak van bemiddeling bij concrete prijsconflicten. Ten slotte hebben de verladers meer dan vragen bij de voorgestelde aansprakelijkheidsregelingen.’

Rust en stabiliteit
Wat betreft het VBO is er geen twijfel over mogelijk dat de hele problematiek in de binnenvaart best op een hoger niveau mag worden aangepakt. ‘Vooral Europa heeft de middelen om de scheefgetrokken concurrentieverhoudingen binnen de lidstaten aan te pakken. Het valt nu af te wachten of de EU de aanmelding van de binnenvaart als sector in nood aanvaardt. In het overleg met de sector heeft het VBO zich in naam van de verladers steeds constructief opgesteld. We hopen dat dit bijdraagt tot de rust en stabiliteit van deze sector die een belangrijke logistieke rol speelt in België.’

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter