Nog geen duidelijkheid over minimumloon in Duitsland

334

ZOETERMEER – Transport en Logistiek Nederland (TLN) heeft nog geen antwoord uit Brussel en Den Haag ontvangen op de vragen met betrekking tot de wijze van invoering, de verenigbaarheid met EU wetgeving, de forse administratieve ballast die de invoering van het minimumloon in Duitsland voor ondernemers met zich meebrengt.

Nederlands wegtransport verliest marktaandeel in DuitslandTLN heeft vrijstelling gevraagd voor Nederlandse vervoerders. ‘Onze CAO zit immers ver boven de Duitse minimumloongrens.’ Duitsland heeft 2.000 controleurs aangesteld om de controles door te voeren.  Duitsland heeft toegezegd controles op te schorten tot eind januari 2015.

Formulier

Het formulier waarmee chauffeurs moeten worden geregistreerd is per 19 december 2014 beschikbaar. TLN heeft een invulhulp op haar website beschikbaar gesteld (zie onderwerp CAO). TLN krijgt veel vragen over het in het Duits beschikbaar moeten hebben van alle documenten in Duitsland zelf. TLN heeft hierover vragen uitstaan bij de Nederlandse ambassade. TLN benadrukt dat het formulier alleen opgestuurd moet worden voor werkgevers die personeel in dienst hebben en wier personeel in Duitsland activiteiten verricht. Eigen rijders vallen hier dus niet onder. Uitzendchauffeurs (ook die van pay-roll bedrijven) wel, maar dat is de verantwoordelijkheid van het uitzendbureau, immers daar is de chauffeur formeel in dienst. (Bron: TLN)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief