NMT onderzoekt proeftuin 3D-printen in scheepvaart

587

Netherlands Maritime Technology onderzoekt de mogelijkheden voor een proeftuin voor 3D-printen in de scheepvaart. In de proeftuin zouden bedrijven laagdrempelig toegang moeten krijgen tot kennis en expertise en de nieuwste 3D-technologieën. In deze proeftuin kunnen bedrijven terecht voor kleine pilots tot grote projecten.

Deze week kondigde rederij Maersk al aan een onderzoek te beginnen of onderdelen die nodig zijn op tankers, aan boord kunnen worden geprint. De bemanning kan dan de tekeningen van de benodigde onderdelen downloaden en printen op een 3D-printer. Dat kan in hard plastic, maar ook al in metaal.

NMT onderzoekt proeftuin 3D-printen in scheepvaartMeegaan met ontwikkeling

Ongeveer twintig leden van Netherlands Maritime Technology namen onlangs deel aan de workshop Maritime Spare Parts & 3D Printing op de RDM Campus. De aanwezigen discussieerden over de haalbaarheid van het maken van reserveonderdelen met behulp van 3D-printing.

De discussie richtte zich met name op de verschillen in materialen en kwaliteitseisen voor reserveonderdelen, hoe koudwatervrees omgezet wordt in vertrouwen en over de economische meerwaarde die 3D-geprinte reserveonderdelen kunnen opleveren. Om het haalbaar te maken werd voorgesteld om met een klein onderdeel van bijvoorbeeld rubber te beginnen, bijvoorbeeld afdichtingen. Een onderdeel dat in principe niet al te veel kost. Echter als dit onderdeel niet op korte termijn geleverd kan worden, kunnen de kosten behoorlijk oplopen. Het idee werd geopperd om een enquête te houden met specifieke vragen over de zogenoemde top vijf van reserveonderdelen. Siemens uitte zich in de discussie met de opinie, dat wanneer bedrijven niet mee gaan met deze nieuwe technologie, men ingehaald wordt door andere bedrijven.

Schepen worden fabrieken

Hoewel de gevolgen van 3D-printing nog niet concreet vaststaan, verwachten kenners van maritiem transport nu al dat 3D-printen het vervoer van containers met gereed product over zee gaat verschuiven naar het vervoer van meer bulklading dat nodig is voor het vervaardigen van de 3D-producten. De Amerikaanse expert op het gebied van vervoer over zee John Konrad verwacht zelfs dat zeeschepen fabrieken gaan worden. ‘Het schip laadt dan ruw materiaal en tijdens de overtocht maakt een hele rij van 3D-printers daar dan producten van.’ (Bron: NMT)

Lees ook het verhaal ‘3D-printer gooit transport en logistiek overhoop‘ van Erik van Huizen in Weekblad Schuttevaer.

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief