Nieuwe steiger voor LBC Tank Terminals in Rotterdamse Botlek

525

ROTTERDAM – Het Havenbedrijf Rotterdam en tankopslagbedrijf LBC Tank Terminals gaan een nieuwe steiger voor de LBC terminal in de Rotterdamse Botlek bouwen.

Nieuwe steiger voor LBC Tank Terminals in BotlekDe steiger wordt voorzien van vier ligplaatsen, twee voor zeeschepen en twee voor lichters. Hierdoor verviervoudigt de steigercapaciteit van de LBC terminal. De steiger wordt gebouwd om zeeschepen met een diepgang tot maximaal dertien meter te kunnen faciliteren. De steiger wordt in twee fases gebouwd. De eerste fase met twee ligplaatsen is medio 2016 operationeel. De volledige steiger wordt begin 2017 opgeleverd. LBC is dan in staat om twee parcel tankers tot 40.000 DWT tegelijk te behandelen.

Belangrijke stap

‘Deze nieuwe steiger is de eerste en een zeer belangrijke stap in de expansie van onze terminal in Rotterdam’, aldus Luc Jorissen als LBC business president. ‘De groeiende import van vloeibare chemicaliën naar Europa resulteert in een stijgende vraag naar opslagtanks in hubs zoals Rotterdam. Deze investering laat ons toe om bijkomende opslagcapaciteit aan te bieden en om nog beter aan de vraag van bestaande en nieuwe klanten te beantwoorden.’

CEO Allard Castelein van het Havenbedrijf Rotterdam vindt de nieuwe steiger passen in de ambitie om de nautische infrastructuur te versterken en de flexibiliteit en het serviceniveau van de Rotterdamse tankterminals verder te vergroten.

Aanvullende investeringen

Tegelijkertijd met de realisatie van de nieuwe steiger investeert LBC in de uitbreiding van haar Rotterdamse terminal tot een capaciteit van 250.000 m³, een verdrievoudiging van de huidige capaciteit. De eerste expansie van 36.000 m³ is in de tweede helft van 2016 operationeel zijn.
Alle nieuwe tanks waarvan een groot aantal in roestvrij staal, worden uitgerust  voor de opslag van een breed gamma vloeibare chemicaliën inclusief dampverwerking en verwarmingsinfrastructuur. Tevens investeert LBC in de verbetering en uitbreiding van de bestaande tankwagen- en spoorverladingsinfrastructuur waardoor afhandelingstijden aanzienlijk verkort kunnen worden. (Bron: Haven Rotterdam)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief