Nieuwe serviceschepen voor SeaZip Offshore Service

658

HARLINGEN – SeaZip Offshore Service in Harlingen brengt eind maart twee nieuwe serviceschepen voor windmolenparken op zee in de vaart. Het zijn schepen van het Damen FCS 2610 type, gebaseerd op het ‘Twin Axe Bow’ concept. De schepen, SeaZip 3 en SeaZip 4, gaan varen onder Nederlandse vlag en zijn gebouwd door de Damen werf in Singapore.

Nieuwe serviceschepen windparken voor SeaZip Offshore ServiceTechnisch inspecteurs van SeaZip Offshore Service hebben de schepen daar onlangs getest en melden dat de proefvaart met beide schepen probleemloos verlopen is. Er is dan ook groen licht gegeven om de SeaZip 3 en 4 naar Nederland te verschepen. Beide schepen worden afgebouwd bij Damen Shipyards in Gorinchem en zullen in maart officieel aan SeaZip Offshore Service worden overgedragen.

Zusterschepen

SeaZip Offshore Service is onderdeel van rederijgroep JR Shipping in Harlingen, die tevens uitvoering gaat geven aan het operationeel management van de offshore service schepen. Op dit moment heeft SeaZip Offshore Service twee vergelijkbare zusterschepen in de vaart, SeaZip 1 en 2. Beide schepen hebben langlopende chartercontracten met het Duitse energieconcern RWE en zijn actief in het offshore windmolenpark Noordsee Ost, dat dit jaar operationeel wordt.

Enthousiast

Jan Reier Arends is mede-oprichter/directeur van SeaZip Offshore Service. ‘Bijzonder is dat SeaZip 1 en 2 ook in de wintermaanden doorvaren. Dat geeft aan hoe groot de behoefte is aan deze nieuwe generatie efficiënte en 100% zeewaardige serviceschepen. De ervaringen met beide schepen zijn erg goed. Ze zijn snel, bedrijfszeker, comfortabel en veilig. Het is interessant om te zien hoe de werkpraktijk en behoeften van klantrelaties aanleiding blijven geven tot permanente innovatie.’

Passagiers

Om bijvoorbeeld nóg beter te voldoen aan de behoefte aan meer laadvermogen aan boord van de schepen, heeft Damen de laadcapaciteit vergroot en is de passagiersruimte verplaatst. ‘Hierdoor kan aan boord van de SeaZip 3 en 4 ook worden overnacht. Damen blijft dit succesvolle scheepstype door-ontwikkelen om de offshore windindustrie werkelijk op maat te bedienen. De markt reageert hier enthousiast op. Er is nu al veel belangstelling voor de schepen, terwijl ze pas vanaf eind maart ingezet kunnen worden.’ (Bron: KVNR)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief