Nieuwe regels ECT stuwen containers van water naar weg

596

ZAANDAM – De nieuwe regels van ECT voor een minimum aantal te laden of te lossen containers per call op de Delta en de Euromax-terminals leidt er vermoedelijk toe dat meer containers over de weg vervoerd gaan worden. MCT Lucassen zoekt daarom nadere samenwerking met collega barge operators.

Ernstige zorgen over vertragingen voor de binnenvaart bij ECT‘Deze maatregel heeft grote gevolgen in de serviceverlening richting klanten en zal er vermoedelijk toe leiden dat een deel van de containerstromen over de weg vervoerd zullen gaan worden’, meldt MCT Lucassen. ‘Doelstelling van een nadere samenwerking is het verzamelen en bundelen van kleine aantallen containers om de minimum gestelde call size te kunnen behalen en onnodige wachttijden te besparen.’

Kraanschepen

De twee container kraanschepen Mercurius-Amsterdam en Transferium zijn volcontinue actief in het Rotterdamse havengebied. Tezamen met een klein netwerk aan binnenvaartlichters is MCT-Lucassen actief in het verlenen van vlet-diensten binnen de Rotterdamse haven waardoor de gangbare containerterminals minimaal éénmaal per dag worden aangedaan. Hierdoor bestaat de mogelijkheid om kleinere aantallen containers van een barge over te laden door een kraanschip en dit op een dedicated barge voor de ECT Delta of de Euromax terminal te bundelen. Dit kan een schip zijn van een collega-operator of van MCT-Lucassen. Tevens is het mogelijk om containers aan boord van verschillende schepen te herpositioneren door een kraanschip.

Lees ook:
Binnenschipper bij ECT niet meer welkom met paar containers

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief