Nieuwe kranen voor bestaande en nieuwe binnenvaartterminals

430

VDL Containersystemen gaat vijf spreaders leveren aan Nederlandse binnenvaartterminals. De kranen zijn bedoeld voor uitbreiding en vervanging van bestaande kranen, maar komen ook op nieuwe containerterminals voor de binnenvaart.

Binnenlandse Container Terminals Nederland bestelde drie nieuwe spreaders

  • Een vervangingsspreader voor BCTN Venray, hiermee wordt een VDL/Smits spreader uit 2001 vervangen.
  • Een spreader voor in een nieuwe kraan bij BCTN Nijmegen. Met deze nieuwe kraan komt het aantal kranen bij BCTN Nijmegen op drie. De nieuwe kraan is eind 2014.
  • Nieuwe kranen voor bestaande en nieuwe binnenvaartterminalsEen spreader voor in een nieuwe kraan bij Container Transferium Alblasserdam, de eerste kraan van een compleet nieuwe binnenvaartterminal. De aanleg van dit container transferium is bedoeld om de A15 te ontlasten van de jaarlijkse 200.000 TEU aan containers. Door middel van een binnenvaartshuttle vanaf Alblasserdam naar de zeeterminals op de Maasvlaktes, moeten de circa 180.000 vrachtwagenbewegingen  bij Rotterdam worden vervangen.

Deze terminal komt op een 30 meter naar achteren ingekaste kade over de lengte van 255 meter aan de rivier de Noord waarmee een vlotte doorvaart wordt gegarandeerd. Verwacht wordt dat het nieuwe haventerrein eind 2014 kan worden opgeleverd aan terminal operator BCTN.

CTT en Doesburg

Verder heeft Combi Terminal Twente een spreader besteld voor een nieuw te ontwikkelen terminal in Almelo. Deze tweede Twentse containerhaven is eind 2014 operationeel.

Daarnaast is door Exmijro een nieuwe spreader besteld voor een nieuw te ontwikkelen binnenvaart terminal in Doesburg. De laad- en loswal komt op eigen terrein van Koninklijke Rotra aan de oever van een dode arm van de IJssel. Verwacht wordt dat jaarlijks 5.000 tot 10.000 containers via de laad- en loswal afgehandeld kunnen worden. (Bron: VDL)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief