Nieuwe grote containerschepen hebben enorme markteffecten

362

LONDEN – De levering van ongeveer 54 grote containerschepen van 10.000 teu of meer, de zogenaamde ultra large container vessels (ULVC’s), tussen nu en eind 2015 zal enorme effecten hebben op de containermarkt.

maersktriplee3Maritiem onderzoeksbureau Drewry verwacht dat de vorming van nieuwe allianties in de containervaart niet het enige is wat de containermarkt in de regio Azië-Noord-Europa gaat veranderen. ‘De grotere schepen kunnen de kosten per container voor de reder verlagen, maar op hetzelfde moment verandert de dynamiek in vraag en aanbod. En dat kan invloed hebben op andere containerlijnen, de vrachttarieven op de spotmarkt en de concurrentieverhoudingen tussen de allianties.’

Dun lijntje

Volgens Drewy is er wat betreft de verlaging van de kosten voor de reders nog maar een dun lijntje dat scheidt van het verpesten van de dynamiek op hun meest belangrijke route. ‘De reders hebben uiteindelijk de erosie in de vrachtprijzen niet kunnen stoppen. De prijzen daalden van het hoogtepunt van 2.800 dollar per feu begin augustus, naar ongeveer 1.300 dollar per teu eind oktober.’ (Bron: Drewry)

Nu ook vacatures op TotaalTrans. Plaats een vacature of bekijk ze nu!

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief