Nieuw kraanschip met 4.000 ton hijsvermogen voor Scaldis

749

ANTWERPEN – Scaldis Salvage & Marine Contractors heeft een zelfvarend DP2 kraanschip besteld bij Koninklijke IHC. Het schip (108 x 50,90 meter) met een hijsvermogen van 4.000 ton.

Nieuw kraanschip met 4.000 ton hijsvermogen voor ScaldisHet contract voor de bouw en oplevering van het schip werd 29 januari getekend. Het ontwerp van het schip werd in-huis voorbereid, in samenwerking met Vuyk Engineering Rotterdam, onderdeel van Koninklijke IHC. De oplevering in Europa is voorzien in het voorjaar van 2017. Het kraanschip wordt gebouwd in het Chinese Qidong en afgebouwd in Xiamen.

Scaldis bestelt dit schip met het oog op de verdere ondersteuning en uitbreiding van zijn diensten ten behoeve van het installeren van offshore infrastructuur en decommissioning activiteiten (afbraak en verwijdering op zee van oude platformen) tot in diepe wateren ten behoeve van de olie- en gasindustrie en ten behoeve van de aanleg van offshore windmolenparken. In het algemeen kan het schip echter ook ingezet worden voor elk type zwaar hijswerk in uitdagende omstandigheden, zoals constructie van brugdelen en het ruimen van scheepswrakken of obstakels onder water.

Uniek

Enkele specifieke kenmerken maken dit nieuwe kraanschip uniek in zijn soort. Zo heeft het schip een heliplatform en een accommodatiecapaciteit voor 78 personen. ‘Het is voorzien van twee Huisman kranen met elk een hijsvermogen van 2.000 ton. Bovendien heeft het schip een extra laadvermogen van 3.000 ton. De kranen kunnen op het schip 25 meter verschoven worden. Op die manier kan het dek gebruikt worden om lasten te vervoeren en later te plaatsen.
Het schip en de kranen zijn geïntegreerd ontworpen om de maximum last te kunnen hijsen tot 1,5 meter significante golfhoogte. In die omstandigheden is het vrijboord nergens kleiner dan 3 meter. In standby of transport mag de significante golfhoogte oplopen tot 7,0 meter. De maximum last kan ook gehesen worden in een waterdiepte van nauwelijks 5,0 meter.

Zonder ankers

De vier azimuth thrusters en het DP2 systeem laten installatiewerk in diepere wateren zonder het gebruik van ankers mogelijk. Dit waarborgt meer flexibiliteit en efficiëntie en de mogelijkheid te werken in zones waar reeds veel pijpleidingen of kabels op de bodem zijn aangebracht. Daarnaast is het kraanschip voorzien van vier hoofd werkankers en lieren en vier secundaire.

Het krachtige en snelle ballastsysteem zal de hijsoperatie perfect kunnen volgen, hetgeen een snellere en continue werking waarborgt.

Het schip zal voorzien zijn van een zogenaamde moonpool voor een los te bedienen ROV (Remote Operated Vehicle) voor de inspectie en het begeleiden van het installatiewerk op de zeebodem. Tenslotte laat de aanwezigheid van zware fenders het mogelijk in volle zee transportbakken te laden of te lossen. (Bron: DEME)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief