Nieuw distributiepark van 180.000 m2 in haven van Gent

600

De Vlaamse minister van Openbare Werken en Mobiliteit Hilde Crevits heeft woensdag officieel de aftrap gegeven van een nieuw Europees logistiek distributieplatform aan het Kluizendok in de haven van Gent. Met het ‘WDPort of Ghent Logistic Park’ wil Gent een verdere stap doen in de uitbouw van de haven als multimodaal platform.

WDP, ontwikkelaar en verhuurder van semi-industrieel en logistiek vastgoed, wil in de haven een Europees logistiek distributieplatform realiseren. De samenwerking tussen WDP en ‘Port of Ghent’ kreeg de naam WDPort of Ghent Logistic Park.

600 nieuwe banen
WDPort of Ghent Logistic Park komt aan het Kluizendok in de directe nabijheid van het water, de weg en het spoor en de aansluiting op Europese kruispunten van deze transportmogelijkheden. Het Nieuw distributiepark van 180.000 m2 in haven van Gentpark wordt bovendien uitgerust met sporen die rechtstreeks aansluiten op de containerterminal en op het spoornet van het Kluizendok.
Het terrein heeft een oppervlakte van ruim 30 ha waarop WDP 180.000 m² aan beschikbare ruimte kan realiseren. Naast gewone opslagplaatsen voor conventionele goederen is er ook ruimte voor spoormagazijnen, cross-docks, geconditioneerde loodsen, opslag in openlucht en plaats voor containers, trucks en auto’s.
Het Havenbedrijf Gent hoopt met deze investering van WDP op termijn 300 tot 600 banen te creëren.

Multimodale haven
Het Havenbedrijf Gent wil de haven verder ontwikkelen tot een multimodaal platform. ‘Het aantrekken van Europese distributiecentra is dan ook één van de pijlers om deze ambitie waar te maken. Het Kluizendok en het aanpalende 400 hectare grote bedrijventerrein zijn intussen uitgerust om er activiteiten in de sector van logistiek en distributie te huisvesten. Meer dan de helft van het bedrijventerrein is al uitgerust met alle nutsvoorzieningen en wegen, klaar om er nieuwe bedrijven en activiteiten te ontvangen. Het dok beschikt over de nodige uitrustingen om grote zeeschepen en binnenvaartschepen te ontvangen. Rond het dok ligt een 7 kilometer lange weg die aansluit op de kaaiwegen en op de R4/het ovaal van Wippelgem richting Nederland en in de richting van de kruising van E40 en E17. Kilometerslange spoorlijnen en een uitgebreide sporenbundel maken een ontsluiting van het Kluizendok ook via het spoor mogelijk. Het Kluizendok beschikt bovendien over een containerterminal.’

Het Havenbedrijf zet ook in op een betere ontsluiting van het achterland. ‘Enerzijds via de binnenvaart als consolidatiepunt om containers samen te brengen en te herverdelen naar diverse bestemmingen richting Frankrijk. Anderzijds via het spoor dieper in het achterland onder meer richting Frankrijk en Italië.’