Niet aantal voertuigen, maar tijdstip veroorzaakt files

479


In de regio Rotterdam staan bijna twee maal zoveel mensen wekelijks langer dan een uur in de file dan elders in Nederland. Dat blijkt uit een onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van De Verkeersonderneming. De Verkeersonderneming – uitvoeringsorganisatie van het I&M-programma Beter Benutten – start morgen een campagne om mensen die wonen of werken in Rotterdam (haven, stad en regio) te bewegen om tijdens de spits uit de auto te blijven.

Niet aantal voertuigen, maar tijdstip veroorzaakt filesIn Rotterdam staat 22% van alle automobilisten wekelijks een uur of langer in de file, oplopend tot meer dan tweeënhalf uur. Circa een op de acht van de Nederlandse automobilisten staat wekelijks een uur of langer vast in het verkeer. Nieuw onderzoek van De Verkeersonderneming bevestigt dat de belangrijkste fileoorzaak in de regio Rotterdam niet het aantal voertuigen op de wegen is, maar het tijdstip waarop ze daar rijden. In sommige gevallen is dat zelfs een minutenkwestie. Om automobilisten te bewegen flexibeler te reizen, start er op 8 mei een nieuwe campagne van De Verkeersonderneming, met steun van minister Schultz van Infrastructuur & Milieu.

Filedieren

De nieuwe campagne speelt in op het kuddegedrag van veel spitsrijders en heeft als thema: ‘Wees geen filedier, doe het op jouw manier’. In het kader van de campagne voerde Maurice de Hond een onderzoek uit onder automobilisten. Daaruit blijkt dat automobilisten echte gewoontedieren zijn. Jaarlijks staan ze miljoenen uren vast in het verkeer, vaak op hetzelfde tijdstip en op dezelfde plek, waar ze regelmatig dezelfde mensen tegenkomen. De overgrote meerderheid van de filerijders vindt dat zonde van de tijd.

Zou u wellicht iets anders willen doen met de tijd die u nu doorbrengt in de file?

1. Werken: 32%

2. Gezin: 27%
3. Hobby: 13%

4. Sport: 10%

5. TV-kijken: 7%

Minder begrip

Veel filerijders vinden dat er steeds minder begrip is wanneer zij vertraagd zijn door de files. ‘Anderen accepteren het minder snel dan vroeger als je te laat bent op je werk of voor een privé-afspraak door het verkeer’, meent 45% van de automobilisten. Een meerderheid van de automobilisten bespreekt het onderwerp dan ook regelmatig met de partner. Gek genoeg gaan filerijders veel minder vaak met hun werkgever (22%) in gesprek over de verkeersproblemen. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu): ‘Ik zie dat steeds meer werkgevers open staan voor een flexibeler reisgedrag van hun werknemers, door ze in staat te stellen om  iets eerder of later te beginnen of een dagje thuis werken. Dat is een mooie ontwikkeling. Want om de spitsdrukte te verminderen hebben we de inzet van het bedrijfsleven en de reiziger nodig!’

Bron: De Verkeersonderneming