Nicaraguakanaal in 2020 klaar

517

De regering van Nicaragua heeft de definitieve route vastgesteld voor het nieuw aan te leggen Nicaraguakanaal. Het werk aan het veertig miljard dollar kostende kanaal moet in december beginnen. Het kanaal moet dan in 2020 klaar zijn.

Het Nicaraguakanaal verbindt de Atlantische en de Stille Oceaan met elkaar. Het kanaal begint volgens de Chinese HKND Group, die het kanaal gaat aanleggen, in de monding van de Brito rivier en loopt dan ten zuiden van de stad Rivas naar Lake Nicaragua. Eenmaal aan de overkant van het meer, gaat het kanaal verder langs de rivieren Tule en Punta Gordas waarna het eindigt in zee.

Uitstel begin aanleg Nicaragua Kanaal tot begin van 2015In vijf jaar

Het Nicaraguakanaal wordt bijna 280 kilometer lang en tussen de 225 en 250 meter breed. Het kanaal wordt ongeveer dertig meter diep zodat de grootste schepen door het kanaal kunnen en de concurrentie kan worden aangegaan met het Panamakanaal. Het kanaal moet de afstand verkorten tussen de havens in Azië en Noord-Amerika en de oostkust van Zuid-Amerika. Het kanaal moet over vijf jaar klaar zijn. De aanleg van het Panamakanaal, dat maar een derde van de lengte van het Nicaraguakanaal heeft, duurde tien jaar.

De aanleg van het kanaal levert 50.000 banen op. Eenmaal operationeel kan dit oplopen tot 200.000. Want naast het kanaal worden ook twee zeehavens aangelegd, een belastingvrije zone, toeristische attracties en een vliegveld in Rivas.

Maersk steunt

Maersk Line vindt de aanleg van het Nicaraguakanaal een goede stap. Volgens de containerrederij kan het kanaal straks de grootste schepen aan en het scheelt de rederij 800 kilometer varen van New York naar Los Angeles. ‘Toen we twintig jaar geleden containerschepen bouwden, moesten ze door het Panamakanaal kunnen. Maar de huidige containerschepen zijn iets groter dan de 4.500 teu uit die tijd.’

Uitdagingen

Het project kent vele uitdagingen. Zo is Lake Nicaragua het grootste zoetwater meer van centraal Amerika. Met de openstelling naar de zee, wordt het risico gelopen op verzilting. Milieu-activitisten vinden dat het nieuwe kanaal permanente schade toebrengt aan de natuur. De schepen zouden vooral veel schade berokkenen aan Lake Nicaragua. Ook hebben ze twijfels over de geloofsbrieven, en de ervaringen van het bedrijf met grote projecten zoals het Nicaraguakanaal. Zo zou de aanleg eerder honderd miljard dollar gaan kosten, dan veertig miljard. HKND ontkent dat. (Bron: HKND Group)

Bekijk de foto’s van de Oranjegekte in transport en logistiek

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief