Nh 1816 is schip van het jaar, Aeolus wint Shipping Award

523

AMSTERDAM – De reddingboot Nh 1816 van de KNRM heeft tijdens het Maritime Awards Gala de KNVTS Schip van het jaar prijs gewonnen. De prijs is door de KNVTS ( Koninklijke Nederlandse Vereniging van Technici op Scheepvaartgebied) geïnitieerd om de technische innovaties in de Nederlandse scheepsbouw te promoten. De prijs wordt ieder jaar toegekend en uitgereikt aan een in technisch opzicht innovatief schip dat in Nederland is ontworpen en grotendeels afgebouwd in de brede betekenis van het woord.

De ontwikkeling van de Nh 1816 is een samenwerking geweest tussen de KNRM, Damen Shipyards, Willem de Vries Lentsch, de faculteit maritieme technologie van de TU Delft . Een gouden driehoek van gebruiker, kenniscentrum en maakindustrie. ‘Vanuit maatschappelijke betrokkenheid hebben we samen geholpen met kennis en kunde aan de ontwikkeling van een innovatief schip’, aldus KNRM-directeur Roemer Boogaard. ‘Het winnen van de Schip van het jaar prijs is een mooie erkenning voor deze inspanningen en daar zijn we erg trots op.’

Nh 1816 is schip van het jaar, Aeolus wint KVNR Shipping AwardKapseisproef

De NH 1816 van de KNRM onderging eerder dit jaar bij Damen Shipyards Group in Gorinchem een kapseisproef. De proef moest aantonen dat deze generatie reddingboot over zelfrichtende capaciteiten beschikt. De motoren en de apparatuur aan boord zijn zo uitgevoerd, dat ze na kapseizen blijven functioneren.

De MTU 8V2000M84L motoren (1.790 kW bij 2.450 rpm) die in de NH 1816 staan zijn voorzien van een roll over kit en van een rough kit. Bij de roll over kit horen voorzieningen zoals kleppen die voorkomen dat carterolie op verkeerde plaatsen terecht komt en dat de motor 30 seconden blijft doordraaien zodat de schipper na het oprichten direct over motorvermogen kan beschikken.
Bij de rough kit gaat het om een robuustere motorbevestiging voor het opvangen van grotere dan normale g-krachten. Een reddingboot wordt daar vaker aan blootgesteld.

Aeolus

Van Oord doopt transport en –installatieschip AeolusVan Oord won met het transport- en installatieschip Aeolus de KVNR Shipping Award. De Aeolus is gebouwd bij de Duitse werf Sietas in Hamburg. Het innovatieve en geavanceerde transport- en installatieschip heeft een lengte van 139 m, een breedte van 38 m, een ontwerpdiepgang van 5,7 m en een vaarsnelheid van 12 knopen. Het schip is uitgerust met een kraan die ruim 900 ton kan tillen en een accommodatie voor 75 mensen. Het hefschip kan op eigen poten staan (jack-up) tot waterdiepten van 55 meter.

Antiroll

Van Oord doopt transport en –installatieschip AeolusAntiroll van DMS Holland won de Maritime Innovation Award. Patrick Noor en Arnold van Aken van DMS Holland ontwikkelden AntiRoll, een rolstabilisatiesysteem voor jachten groter dan dertig meter. Om jachten niet te laten rollen, zijn de meeste jachten voorzien van stabilisatoren. De meeste superjachten zijn uitgerust met een ‘zero speed’ systeem. Er zijn ook systemen op de markt die zowel varend als stilliggend de rol stabiliseren. De prestaties van deze systemen zijn echter niet optimaal omdat er een compromis moet worden gesloten tussen de varende en stilliggende prestaties.

De AntiRoll heeft dubbelassige vinnen welke roteren tijdens het varen en een klappende beweging maken als het jacht stilligt. Zo stabiliseert AntiRoll zowel onderweg als wanneer het jacht ten anker ligt zonder concessie te doen aan de prestatie in één van beide omstandigheden. (Bron: Maritime Awards)

Reageren op dit bericht kan onderaan deze pagina
Volg ons ook op Twitter of neem een abonnement op de nieuwsbrief