Nederlanders bouwen APM containerterminal in Costa Rica

730

Van Oord en BAM International gaan in Costa Rica een nieuwe containerterminal voor APM Terminals bouwen. Met de opdracht is 340 miljoen euro gemoeid. Het consortium gaat de terminal in drie jaar bouwen.

APM Terminals sloot in 2011 een 33-jarige concessieovereenkomst gesloten met de overheid van Costa Rica met een waarde van 992 miljoen dollar. De overeenkomst omvat ontwerp, financiering, Nederlanders bouwen APM containerterminal in Costa Ricabouw, exploitatie en onderhoud van de nieuwe Moín Containerterminal aan de Caribische kust.

Veertig hectare
Het consortium is verantwoordelijk voor de aanleg van de nieuwe terminal en de vaarweg. De werkzaamheden omvatten voor Van Oord de bouw van een 1,5 kilometer lange golfbreker van rotsblokken, landaanwinning ter grootte van veertig hectare, evenals de grondverdichting van dit terrein en het uitbaggeren van het toegangskanaal en de zwaaikom. Van Oord zal een sleephopperzuiger, een cutterzuiger en materieel voor het installeren van steen inzetten.
BAM International verzorgt de bouw van de 650 meter lange kademuur, evenals de terreinverharding, bijbehorende gebouwen en alle nutsvoorzieningen.

Beter
Tachtig procent van de handelsstromen in Costa Rica lopen via het huidige havencomplex van Puerto Limon/Moín. APMT ontwikkelt de containerterminal ter modernisering van het havencomplex om Costa Rica te helpen de economische ambities te realiseren. Niet alleen verbetert hierdoor het concurrentievermogen van het land als internationale handelspartner, de terminal zal logistieke kosten verlagen door de hogere operationele efficiency en de reputatie van Costa Rica als logistieke dienstverlener versterken. De nieuwe haven in Moín zal extra buitenlandse investeringen aantrekken, nieuwe werkgelegenheid scheppen, alsook economische groei creëren die ten goede komt van het land en de regio. De voorzieningen en ondersteunende dienstverlening van de terminal, waaronder het toegangscomplex, zetten een nieuwe standaard voor opdrachtgevers, verbeteren hun logistieke keten en verlagen de kosten. Het materieel voor de overslag van de containers is milieuvriendelijk, waarbij de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van energie-efficiëntie worden toegepast om emissies te verlagen.

Nederlanders bouwen APM containerterminal in Costa Rica

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

twitter