Nederlanders bestelden in 2013 honderd miljoen keer online

336

In 2013 hebben Nederlanders met honderd miljoen online orders 10,6 miljard euro besteed aan aankopen via internet. Dat is 8,5% meer dan de online consumentenbestedingen in 2012. Hiermee blijft de omzet van de online shopping markt doorgroeien. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2013, het halfjaarlijkse, door PostNL gesponsorde onderzoek van Blauw Research naar online consumentenbestedingen.

Net als in 2012 is de toename van het aantal bestellingen de belangrijkste drijfveer van de omzetgroei. Consumenten hebben afgelopen jaar in totaal bijna 100 miljoen orders Nederlanders bestelden in 2013 honderd miljoen keer online geplaatst via internet. Dat is 11% meer dan in het jaar ervoor. De aanwas van nieuwe online kopers vlakt wel af. Het zijn vooral ervaren online shoppers die steeds meer online kopen.

Online kopers deden gemiddeld 9 bestellingen per persoon in 2013. In 2012 lag dit aantal op 8 online bestellingen. Gemiddeld kostte een bestelling € 109 in 2013, terwijl dit vorig jaar nog €111 bedroeg.

Speelgoed
Het segment speelgoed (+27% naar € 105 miljoen) is opnieuw het sterktst stijgende segment van de online shopping markt, gevolgd door muziek (+19% naar € 123 miljoen). Ook de grootste productsegmenten telecom (+16% naar € 1,5 miljard) en kleding (+16% naar € 850 miljoen) blijven het goed doen en stijgen sterker dan de totale online markt. De omzet uit de online verkoop van diensten stijgt minder hard (+5%). Dit komt onder andere door de relatief lage omzetgroei van het segment reizen (+2%). Reizen blijft wel het grootste segment van de online shopping markt met een omzet van € 3,9 miljard.

‘Steeds gewoner’
Volgens voorzitter Ed Nijpels van Thuiswinkel.org wordt online aankopen doen steeds meer een gewoonte voor de consument. ‘Als belangenvereniging richten wij nu onze pijlen op het verbeteren van de markt. Met nieuwe initiatieven proberen wij onze leden en de hele e-commerce markt net die extra boost te geven, zodat zij ook toekomstbestendig zijn. Een voorbeeld is het onderzoeks- en actieprogramma Shopping2020, geïnitieerd door Thuiswinkel.org, waarin wij hebben onderzocht hoe de consument shopt in 2020. Door praktische tips te geven aan ondernemers die online producten en diensten verkopen aan consumenten, kunnen zij de markt een stap voor blijven. Met als doel natuurlijk deze groei door te blijven zetten.’ (Bron: Thuiswinkel.org)

Volg TotaalTrans op Twitter