Nedcargo wil booking.com en AirBNB van de logistiek worden

1857

ROTTERDAM ‘Je moet gewoon met alle verschillende devices kunnen inpluggen op ons netwerk zodat je net zoals de AirBNB en Booking.com makkelijk informatie kan ontsluiten, delen, toevoegen en updaten’, directeur Diederik Antvelink van Nedcargo is ervan overtuigd dat informatie in de logistiek nog veel belangrijker wordt. Daarvoor is echter wel aanpassing van het ICT-systeem van Nedcargo nodig.

Naast leveringen  via e-commerce aan de consument verwacht Antvelink dat bedrijven  zich ook steeds meer als consument gaan gedragen. ‘Wij leveren bij dierenwinkels, kennels, slijterijen en horeca gelegenheden. Ook deze willen gewoon aangeven in welk tijdsvenster geleverd gaat worden en verwachten retour logistiek en service op locatie. Dat kan alleen als we een geïntegreerde oplossing hebben en daar hoort optimale informatie technologie bij.’

Contractondertekening-Nedcargo-en-SPSkopieICT voldoet niet meer
Nedcargo groeide de laatste 5 jaar uit tot een specialist in de logistiek van voeding en dranken in de Benelux met een omzet van meer dan 100 miljoen euro. In totaal worden nu 30.000 verschillende levensmiddelen gedistribueerd naar een markt van meer dan 30 miljoen consumenten. De ambitie is om in 2020 100.000 verschillende producten te distribueren in een markt van 500 miljoen consumenten. De omzet moet groeien naar naar één miljard euro. Dit zorgt ervoor dat de huidige ICT van Nedcargo niet meer mee kan met de nieuwste eisen op dit gebied. Een schaalbare en flexibele ICT-omgeving is noodzakelijk. Vandaar dat Nedcargo 1,5 jaar geleden een project heeft opgestart een nieuwe toekomstbestendige infrastructuur te ontwerpen.

‘Niet mis pakken’
‘Betrouwbaarheid van onze diensten zijn cruciaal’, vertelt directeur Roderick de la Houssaye. ‘Als Nedcargo verzorgen we de logistiek van bijna 25% van alle voedingsproducten in Nederland en België, inclusief voorraadbeheer en de distributie zodat dagelijkse afgepaste hoeveelheden naar de grote distributiecentra van de supermarktformules, maar ook groothandels en speciaalwinkels geleverd kan worden. Iedere verstoring in de logistiek keten leidt tot het mis pakken van de consument in de supermarkten. Onze huidige infrastructuur en systemen voldoen voor dit moment prima, maar nieuwe functionaliteit om nieuwe diensten te starten en toekomstige systemen sneller en eenvoudiger te kunnen implementeren en koppelen aan leveranciers en klanten stellen andere en complexere eisen aan de omgeving.’

IT wordt business partner
Omdat te bereiken gaat Nedcaro volledig over op Microsoft Azure Cloud. Daarvoor wordt samengewerkt met SPS. ‘We kiezen met SPS een zeer gerenommeerde en sterke partij die deze omgeving met ons gaat inrichten en beheren’, vertelt ICT manager Edwin Hoogestege van Nedcargo. ‘Dit geeft ons een perfecte basis om ons op applicatievernieuwing, integratie en verdere internationale groei te richten. Een belangrijke stap vooruit voor onze medewerkers, klanten en leveranciers.’

COO Linda Verweij van SPS is ‘erg blij’ dat Nedcargo haar bedrijf als partner heeft gekozen. ‘Wij hebben onze kennis en ervaring gebruikt om aan te tonen dat door een goed ontwerp een complexe IT-omgeving goed kan functioneren binnen Microsoft Azure. Voor Nedcargo en voor ons is het duidelijk dat een dergelijke omgeving in de cloud niet zonder IT-beheer kan. Wij zorgen dat Nedcargo de ruimte krijgt om te veranderen en voortdurend te innoveren. Door de nieuwe IT-omgeving en vervolgens onze focus op het excellent functioneren ervan, kan de IT-afdeling zich concentreren op hoe zij de organisatie kan ondersteunen bij het behalen van de strategische doelen. IT wordt dan een echte business partner.’