Nabuurs bouwt met Jumbo aan duurzame logistieke keten

522

Op initiatief van logistiek dienstverlener Nabuurs is Jumbo Supermarkten een samenwerking gestart met HJ Heinz, FrieslandCampina, SCA Hygiëne Products, Hero Benelux  en Refresco om samen de logistieke keten te verduurzamen.

De eerste gezette stap is geconsolideerd bestellen, waarbij de vervoersstromen van de verschillende verladers worden gebundeld. Jumbo kan nu elke dag een volle wagen bestellen, waarbij ook nog ruim 50% meer aan vracht kan worden meegenomen door het stapelen van pallets.

Minder CO2
De nieuwe werkwijze vloeit voort uit het DUPLO-project (genoemd naar de stapelbare speelgoedblokjes), waarvan de pilotfase werd begeleid door adviesbureau Pure Birds. Doordat Jumbo gebundeld bestelt, kan Nabuurs het distributiecentrum in Woerden voortaan vijf in plaats van drie keer per week beleveren met gecombineerde vrachten van de deelnemende verladers. Ook is er van 48-uurs levering opgeschaald naar 24-uurs levering. En dat terwijl er, dankzij de fors hogere beladingsgraad door onderlinge stapeling, minder kilometers worden gereden. Dit leidt tot lagere voorraden voor Jumbo, een hogere responsiviteit voor de deelnemende producenten en een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot.

Resultaten over de periode 16 september – 16 november 2013:
• 40% voorraadverlaging bij het Jumbo DC in Woerden.
• 40% minder vrachten aan de deur bij Jumbo DC in Woerden.
• 30% hogere beladingsgraad.
• 35% minder gereden kilometers.
• 35% minder CO2-uitstoot. (Bron: Pure Birds)

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en maak kans op een iPad mini

Volg TotaalTrans op Twitter